Micke-Jarhl
Har varit kollat lite nu på fisk har 1 par ställen kvar visserligen, men sandcikliderna från tanganikasjön lockar! Helt nytt för mig vill testa en ny utmaning. Har ett kar på ca 1300L 250*65*80,=B*H*D. Tar gärna imot tips råd.. Blir nog att jag river ändrar om lite nu först bakgrunden mm, en snygg rot som inte färgar vattnet bör väl funka tror inte den surar ner så mycket tänkte buffra med bikarbonat.hur hårt vatten måsta man ha räcker det med svagt basiskt eller ? Lite grönt hade ju varit kul i bakgrunden .visserligen finns det väl inte så mycket sånt i i tanganika sjön men blir lite ödsligt sterilt med bara sten, klippväggar(månlandskap). Tacksam för råd tips om allt i detta ämne!
Wilhelm
Välkommen tillbaka Micke och välkommen till tanganyikaträsket!
Det finns oerhört många och vackra sandciklider! Det är bara att välja några! Kika i boken BTN Tanganyika, så hittar du säkert några som passar dig!
Cryptocoryne aponogetifolia passar utmärkt tycker jag, liksom jättevallisneria.
Repen1
Roligt med ett "sandsillskar" till, det är ju inte så många som har det (fast det har blivit fler) Riktigt bra mått på karet,där kommer dom trivas. Dom växterna som "Wilhelm" föreslog går jättebra att använda, dom flesta "sandsillar" rör inte växter. Ett tips är att det brukar gå åt mera sand än vanligt då det gärna ska vara tjockare lager,så man slipper få fram bottenglaset, sen är det viktigt att man har fin rundkornig sand, annars är det risk att "sillarnas" gälar skadas då dom sprutar ut mycket sand bakåt genom gälarna. Hoppas på mycket bilder när det sätts igång. Mille
Micke-Jarhl
Stort tack för tipsen Mille. Blir mer sand i karet när jag har kommit så långt just nu klurar jag på biotopen...lite nyfiken på kajjans stenar får kolla upp det.
Repen1
Ska du ha bara "sandsillar" så är det inte optimalt med "runda" stenar utan det ska helst vara sådana som är lite "plattare" o med "lodräta" sidor då många "sillar" bygger sina "bowers" mot eller på en klippa. Mille
Micke-Jarhl
Ska du ha bara "sandsillar" så är det inte optimalt med "runda" stenar utan det ska helst vara sådana som är lite "plattare" o med "lodräta" sidor då många "sillar" bygger sina "bowers" mot eller på en klippa. Mille
Tack igen för dina tips! Nja något annat som funkar tillsammans med sand cikliderna får det bli osäker på vad
I nuläget gillar hästnosar och de där fetherfins (stavfel)
Banderad
I ett så pass stort kar skulle du kunna ha ett rejält stenröse i ena änden av karet bebott av någon Julidochromis, en stor snäckskalslekarkoloni i andra änden och sandsillar över resten av karet. Om du sedan vill introducera någon Cyprichromis- eller Hästnosart fungerar det också bra. Bland Cyprichromisarna finns hur mycket snygga varianter som helst.
En artikel sedan kanske det kan bli på sikt också? "En CA-nörds krokiga väg till Afrika" ;)
/Jocke
Micke-Jarhl
I ett så pass stort kar skulle du kunna ha ett rejält stenröse i ena änden av karet bebott av någon Julidochromis, en stor snäckskalslekarkoloni i andra änden och sandsillar över resten av karet. Om du sedan vill introducera någon Cyprichromis- eller Hästnosart fungerar det också bra. Bland Cyprichromisarna finns hur mycket snygga varianter som helst.
En artikel sedan kanske det kan bli på sikt också? "En CA-nörds krokiga väg till Afrika" ;)
/Jocke
Missat detta men nått får det bli ang tanganyika... Artikel har jag aldrig gjort jocke känns lite ovant att formulera sig rätt...blir troligen att jag river gör om inredningen i höst/sen sommar återkommer. ..
Micke-Jarhl
Har inte kommit igång riktig ännu men nu börjar jag se start groparna hehe tömmer ner karet på fredag . Bilder på det och inredning kommer ska bli.kul detta...
RobinH
Ser fram emot det Micke;-)
Micke-Jarhl
Har inte inhandlat allt men vill vara säker på hur mycket jag verkligen behöver ....
Micke-Jarhl
Flummigt? ;-)
Återkommer snart igen..
Repen1
Som den "sandsills"nörd jag är så väntar jag också med spänning, o hoppas på mycket bilder. Mille
DaRe
Skitkul! Välkommen!
Doktor-T
Ska bli intressant!
Micke-Jarhl
första bilden så här ser det ut nu.
47868
Repen1
Ser bra ut, mycket sandyta för "sillar" ska bli intresant vilka fiskar du väljer. Ser att du har ett riktigt filter ;). Vilken pump har du på, 1060an eller 1262an? Mille
Micke-Jarhl
Jag har 2st 2260 pumpar sitter väl 1260 pump huvud på dom inhandlade nya -98,-99 . Bytat några o-ringar på alla år fantastiska pumpar +en kran i botten som jag sabbade själv . Ang fisken vet jag inte inte alls vet bara att det inte blir några tropheus eller fontosa+prinsessor i någon form inte min grej, tycker kilesan är fin , en fetherthins(stavfel?) Sen stimfisken längst upp i karet kan inte namnet nu sen några snäcklekare och hästnissar får det ju bli
Kommer prata med Kent i Nol blir nog min mentor iaf
I början tycker han har fin fisk och ordning...
Repen1
Såg nu att det också sticker ut en ventil på andra sidan karet, håller med dom är helt fantastiska slitvargar. Kör samma upplägg i mitt kar, med 2st 2260or, men jag har uppgraderat mina med 1262 pumpar o 1" utblås. Väntar spänt på bilder med fisk i. Mille
jhes
En grupp B.Tricoti skulle jag satsat på som "huvudfisk" tillsammans med sandsillarna.