Janne Vad menar du, du tillhör en akademisk värld som borde veta bättre, de flesta arter fiskar från Amazonas med tillflöden är arter som under lång tid anpassat sig för höga temperaturer min 28C och låg konduktivitet, genomsnitt temp. i de flesta floder beroende på altitud är 30C, att hålla arter från dessa floder i tex. 26C fungerar ett tag men inte om man vill att de ska leva länge, du hittar inte Geophagus i floder med låg temp. varför?
Mvh Janne
Den akademiska världen ger mig kanske nyfikenheten, en skepsis till vedertagna "sanningar", och en vana att leta information men tyvärr ingen direkt kunskap. Jag har inga gröna fingrar (eller våta?) och gör ofta fel - men då lär jag mig - speciellt när vänliga människor påpekar
vad jag gör för fel. Tack allihop!
Jag har haft en skepsis mot den höga temperaturen som ofta hålls i akvarier. Nästan alla publicerade rapporter om vattenvärden är från torrtid, och att vissa fiskar mår dåligt då är uppenbart (men en del överlever). Vissa fiskar, även från ekvatorn, verkar må alldeles utmärkt, och blir äldre, vid lite lägre temperatur, 22-26 grader - t ex
Boraras. Temperaturen i naturen varierar med årstid, under dygnet, med altitud och lokalt. Men när det gäller ett antal cichlider har jag uppenbart varit helt fel ute. Att
Satanoperca daemon är känslig visste jag, men nu har jag lärt mig att den skall ha
ännu renare och
ännu högre temperatur än jag väntat mig. Kanske också därför jag alltid haft problem med fjärilscichlider?
Har du själv mätt vattentemperatur i fält i Amazonas mitt under regntid? Jag har bara varit i Paraguay i Sydamerika och det är inte tropiskt.