citat:Det låter som lite bitterhet i dina inlägg angående avgång från NCS styrelse...och så det lilla tillägget "och ytterligare minst en till"...ger ju sina vibbar. Det skulle vara intressant att höra vad som är anledningen till dessa avhopp.
Det är inte det minsta bitterhet inlagd i min skrivning och det är INTE fråga om avhopp utan om en planerad förnyelse av styrelsen.
När jag själv valdes in som ordförande i NCS för dryga tre år sedan så var det pga att förnyelse krävdes i styrelsen - under en lång rad av år hade NCS minskat i medlemsantal och den nedre gränsen började närma sig för att det skulle vara dags att lägga ner Ciklidbladet (som också uppriktigt sagt var tämligen dålig just då).
Nåväl jag kom in med nya friska ideer och det arbete som jag och övriga i styrelsen gjorde gav också som resultat att den långvariga nedåtgående trenden vändes och därefter har medlemsantalet ökat varje år och kommer att göra så även i år.
Du (eller någon annan) nämnde tidigare att ingen är oersättbar och det håller jag till 100% med om och om någon verkligen ÄR oersättbar så har den personen enligt min mening gjort ett dåligt organisatoriskt jobb om ingen annan kan ta över det. Jag är dock definitivt inte oersättbar och den uppgift jag främst har i styrelsen (ordförande och redaktör) bl.a. också innebär att komma med nya ideer och att sedan se till att de genomförs. ALLA har en begränsning vad det gäller att hela tiden förnya sig och därför behövs det hela tiden nya krafter för att det skall tillföras nya friska ideer när "gamlingarna" har gjort sitt.
Vi väljs i tvåårsperioder och när jag omvaldes för drygt ett år sedan så aviserade jag redan då att jag kommer att avgå om två år och detsamma gjorde Jens (som också är den sista verkliga "veteranen" i styrelsen) och generationsväxlingen är sedan genomförd.
Christian har ju också suttit relativt länge och han omvaldes visserligen för två år på senaste årsmötet, men han meddelade då att det blir hans sista mandatperiod.
Det finns alltså ingen bitterhet i detta utan det handlar enbart om en planerad förnyelse av styrelsen vilket med all säkerhet kommer att leda till att nya ideer tillförs och NCS utvecklas ännu mer.
Att jag använde ordet "..minst.." beror helt enkelt på att det inte är jag eller du som väljer ny styrelse utan årsmötet och de kan ju välja att avsätta fler.
citat:Kanske vore det en idé att höra efter med medlemmar om de skulle kunna ge några timmar för NCS och inte bara tillförlita sig på styrelsen. Jag är givetvis intresserad av att ta del av NCS arbete vid mån av tid.
Vad vi främst idag behöver är fler artiklar och foton till Ciklibladet och sådan hjälp tar vi gärna emot.
Ciklidhäslningar
Kjell