Tack! Det var mycket och matnyttigt. Nu kommer en drös frågor - förhoppningsvis har några av er erfarenheter från nämnda arter och ork och lust att svara på dessa :).
Då kan vi stryka Geophagus obscurus . Möjligheten att hålla lite fler arter i tanken känns (än så länge) långt mer lockande än att hålla något ovanligt .
Acarichthys heckelii har jag funderat på, men vad jag har förstått kan de bli oerhört aggressiva mot artfränder vid lek. Dessutom har jag fått uppfattningen att de är lite sävliga? Och jag vill hellre hålla en liten grupp av mindre jordätare än ett par av en större art Sataonperca.
Biotodoma släktet har ju fördelen att vara små. Men jag är lite skeptisk till dem då de beskrivs som skygga. Nu är kanske inte så fallet om man håller en grupp om 10 individer eller så? Dessutom verkar de vara väldigt svårlekta, och det vore ju kul om man kunde få lite smått i tanken.
Orange head-varianterna verkar ju vara rättframma och vackra fiskar. Att de är munruvare borde ju göra det lättare att samsas med andra i akvariet då de inte behöver vakta reviret i samma utsträckning, dessutom får man förhoppningsvis detta intressanta beteende att se och förundras över. Och att de enligt uppgift dessutom är lättlekta gör ju inte saken sämre. Kan man hålla en grupp på 6-8st i ~340-350l?
Guianacara släktet är helt klart intressant, men skulle man då hålla dom som komplement till en annan art jordätare i form av ett par, eller är det en grupp som gäller här också? Grottlekare borde väl inte konkurrera om samma områden som munruvande jordätare? Att de sen verkar vara väldigt svåra att få tag i och då betingar ett högt pris talar ju helt klart emot dem.
Sen vad gäller övrigt sällskap i akvariet
Både Bujurquina vittata och Tahuantinsuyoa macantzatza finns att beställa, om än till ett (i min mening) ganska högt pris. Men om det bara gäller ett par så skulle det kunna gå. Hur skulle ett par av dessa gå ihop med tapajos vid lek? Sen anges ju Tahuantinsuyoa macantzatza komma från strömt vatten med stenig botten. Hur skulle dessa trivas i ett svagt flöde i akvariet?
Krobia itanyi finns och är billig, men det verkar vara dåligt med info om den, och jag tycker att den inte ser lika estetiskt intressant som tidigare två nämnda arter,
Apistios har jag redan i ett annat mindre akvarium, så det känns inte lika aktuellt. Hur är t.ex. Dicrossus maculatus i jämförelse?
Laetacara curviceps , Nannacara anomala och Ivanacara adoketa ser alla tre ut som mycket trevliga alternativ. Laetacara dorsigera verkar föredra något svalare vatten och ~28 kanske blir i högsta laget?
Dock så kan man ju inte få allt här i världen. Och jag gissar att jag får banta ner det till en grupp jordätare, ett eller två parbildande ciklider alternativt en grupp haremlekande. Eller finns det någon kombination där man kan skohorna in ytterligare en art utan att det blir för trångt. Det är ju klart trevligare med ett fåtal arter som får utrymme att visa upp så mycket som möjligt av sitt register över beteenden.
Planen är att hålla utrymmet längs akvariets sidor planterat och täckt med stenrösen och rötter med sämre åtkomst till bottensubstratet och mitten fritt sånär på lite rötter och stenar där jordätarna kan böka runt.