Ola Ett tips är att alltid köpa fiskar som blir något mindre än du tänkt dig. Eller snarare, ett av de vanligaste misstagen är att köpa fiskar som blir liite större än vad som egentligen är lämpligt för akvariet. Minimimåtten i artregister här och på andra sidor är inte vad som blir bra och harmoniskt utan vad som funkar. Lägg alltid på 50% på akvariets föreslagna minimilängd är mitt tips.
Detta gäller ännu mer om man räknar med lek. Två olika cichlidarter som leker samtidigt, och man dessutom inte vill beöva rota runt med håvar för att plocka ut udda exemplar som åker på stryk. Då krävs det ganska stora volymer!
Olle Brick disputerade på beteendet hos Nannacara för ett antal år sedan.
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=200103&lopnr=5 Han berättade någon gång för mig att han aldrig lyckades hålla två Nannacara hanar tillsammans under en längre tid i akvarier på 500 liter. Det är ändå en ganska liten art.
Min erfarenhet är att lek av cichlider sällan leder till ungfiskar om man har andra fiskar i akvariet. Antingen blir ynglen uppätna, eller så tar yngelkullen över hela akvariet på sikt.
Det är roligt att planera, och när man sitter och tittar på ett akvarium vill man se att det händer något och att olika fiskarter simmar om varandra, men det är inte lätt att kombinera med odling. Även filmer och bilder från naturen visar ibland en fisktäthet liknande den i sällskapsakvariet, men då är de nästan alltid tagna under torrtiden när det är riktigt trångt i naturen. Sedan regnar det och det blir väldigt glest mellan fiskarna. Då lekar dom. Vill man efterlikna detta i ett akvarium, så får man ett kar där man sätter sig ned och tittar en stund innan man får syn på den första fisken (lite överdrivet men dock). Det är därför en del människor snabbt skaffar ganska många akvarier...
Kardinaltetror är svåra att kombinera på sikt med cichlider på decimetern och uppåt. (Undantag en del vegetarianer som Etroplus suratensis )
EDIT Dessutom förstod jag inte varför du vill ha så varmt i akvariet? 22-23 grader brukar räcka gott. Det är bra om temperaturen varierar lite grann både under dygnet och året. Någon som anser att man måste hålla varmare - och i sådana fall varför??? Återigen hög temperatur hör samman med torrtiden!