Hej igen
Jasså, är det lite ute med frigolit. Ja, jag är kanske lite retro ibland. Hade gärna köpt en BTN, men hej så för mycket bananer för mitt plastkort. Sen är det ju lite speciellt att göra nåt själv. Om jag lyckas så kommer jag få en skön kick och le lite extra varje gång jag tittar in i akvariet och tänker, den där har jag gjort, helt själv - för bara några hundralappar. Nu har jag kommit en liten bit till på vägen. För att ära er med min närvaro så får ni se lite av verkligheten just nu, innan jag lägger ut fortsättningen på min blogg (som inte har kommit ikapp än).
Om det intresserar någon eller inte. Det är kul att få visa upp det i alla fall. Var inte riktigt säker på vilken teknik eller tillvägagångssätt jag skulle använda. Målat både tavlor och små figurer en gång i tiden, för länge sedan. Så jag fick försöka skaka fram lite gamla rester av hur jag brukade göra. Tog en stund innan jag hittade känslan och tekniken men ju mer jag höll på desto mer flyt och beslutsamhet växte det fram i penselarbetet. Tanken var lite ljusare, men det föll sig bättre i färgsättning när "stenarna" fick en mer dyster färgton. Jobbade med vanliga vattenfärger - 6 stora färgblock på leksaksavdelningen och en tub svart flytande svart färg som jag hade sedan innan. Först grundfärgade jag i lite olika bruna, gula och röda nyanser, som fick torka i omgångar mellan varven. Ganska ljust resultat. Tyvärr blev det lite oönskat grönstick, som visserligen inte såg dåligt ut men inte riktigt som jag ville. Sedan vräkte jag på med den tjocka svarta färgen över - så att hela stenen blev kolsvart, ganska rejält tjockt med svart. Innan färgen torkade sprayade jag rikligt med vatten över så att merparten rann av och lämnade en svärtad patinering i strukturen. Plus att stenen fick en lite mörkare nyans. Väldigt slafsigt moment. Efter det och torkning körde jag lite drybrushing med ljusa färgtoner för att highlighta fram lite struktur. Kanske lite hårt highlightade, men det ser lite mer spännande ut och jag är inte ute efter att få total naturtroget utseende.
Det var en utmaning och lite ovant att jobba med vattenfärger, svårt att få till färgnyanser och hur jag skulle blanda. Men jädrar va kul det var att måla. Faktiskt så har man råd att pröva sig fram och chansa en del under processen, man kan förändra utseendet ganska mycket till och från utan att misslyckas.