citat:Naturligtvis kan inte yngelvårdsbeteende "kopplas på" medvetet av en fisk. Fel ordval, hoppades ändå att det var begripligt.
Jo jag begrep. Ville bara förtydliga lite. Det beror ju på vad man menar med medvetet men små avvägningar för och mot kan de definitivt göra. Om de skulle börja hjälpa till så är det troligen inte en "pavlovsk reaktion" (sprider mjölje -> vakta, sprider inte mjölke -> vaktar inte) utan högst adaptivt. Det var det jag menade.
citat:Jag förstod inte ditt "utrop" enligt nedan:
"Va!!! Vad är det du skriver? Är det sant? Vad är "till synes"?"
Vad syftar du på? Mitt förslag till vad hanarna sysslade med eller vad? Förklara lite närmare så ska jag försöka kommentera.
Olika typer av "helping" dvs. att hjälpa till att föda upp avkomman är otroligt hett inom forskarvärlden. Prinsessor är det mest kända exemplet från fiskvärden och DNA analys har visat att hanar hjälper till
mer om de inte är släkt med avkomman. Om det är som du skriver (hanen vaktar revir med yngel) så skulle det t ex kunna bero på flera saker: 1. Står i "kö" och accepteras (eller får inte tokstryk) av den dominanta hanen (som verkar vara fallet hos prinsessa). 2. Faderskap. Det senare skulle vara en stor vetenskaplig upptäckt och ett sanslöst intressant system att studera därav mitt utrop. "Köande" är nästan lika spektakulärt. Jag har helt enkelt aldrig hört att en icke dominant hane vaktar revir med yngel som till synes inte är hans egna.
citat:Begreppet "sneakhanar" används faktiskt ofta för dominerade "hon-färgade" hanar i cikliddiskussioner. Om det är rätt eller fel kan inte jag avgöra. Faktum kvarstår. Begreppet är i alla fall inte solklart hos alla. Inte hos mig i alla fall (obildad som jag är :-)
Eftersom du är betydligt mer insatt i detta ämne så köper jag din förklaring om "sneakhanar" Frågan är bara vad man ska kalla honfärgade hanar i fortsättningen? Han någon något bra förslag?
Sneaking är som sagt en fortplantningstaktik (hos enstaka arter en fortplantningsstrategi). Jag har aldrig sett det i andra sammanhang. När det gäller dominerade honfärgade hanar så brukar de kallas "dominerade honfärgade hanar", "kryptiska hanar utan sekundära könskarraktärer" eller liknande beroende på situation. Vissa har en alternativ forplantningstaktik (ex sneaking) och har fungerande gonader. Andra t ex Astatotilapia burtoni är i vissa lägen socialt kastrerade. "Dvärghanar" kallas de ibland eller "Precocious" (brådmogna) hos lax. En brådmogen hane är förstås även en sneakerhane. Samma gäller kanske små outfärgade apistohanar? De kanske alla är helt inställda på att sneaka dominanta hanar? Då är det korrekt att kalla dem sneakerhanar. Dessa saker går ihop - morfologi, beteende och ekologi (sedan har jag för mig att det finns ett bra ord. Återkommer om jag kommer på det).
citat:Nåja, vi vet att Hitler kom till makten och vi vet också att hybridisering verkligen har förekommit och förekommer i naturen. Frågan gäller; hur det hade sett ut om inte naturen hade varit beskaffad på det sättet, som den är. Evolutionen hade kanske gått i ett helt annat spår.
Till att börja med så skulle det krävas en helt annan artbildningsprocess för att det inte skulle spridas gener mellan arter eller det som "håller på" att uppfylla kriterierna för att vara egna arter. Jag ser inte hur det skulle gå till. All artbildning genom makromutationer? Om vi tänker oss ett minskat genflöde mellan populationer däremot så skulle artbildningen gå snabbare under förutsättningen att populationerna inte var så små att de gick under pga. genetisk utarmning.
citat:Jag skulle vilja återknyta till släktet Apistogramma och dess fortplantning.
Nu har jag införskaffat några till som jag placerat i samma kar som agasissi-paret. Det blev panduro som ju har en fullkomligt fantastisk färgtäckning på honorna och så cacatuoides. Cacatuoides-sorten som jag fick tag i hade en hane med helt svart kropp och helt röda fenor, alltså utan den vanliga svart-melerade fenorna. En otroligt vacker fisk.
Jag har faktiskt utrymme till att placera varje par i eget kar men jag tänkte att om man kör ihop alla dessa i 80 liter så borde det bli lite fart på reviren och så kan man ta ur de som blir utfrysta. Kan det vara en bra metod?
Det känns som om vi kidnappar din tråd :) Jag är ingen apistoexpert men de tre arterna du har är relativt olika varandra. Eftersom att du har möjlighet att hålla alla isär så är det inte så farligt att testa i 80-litersakvariet. Du kan ju alltid avbryta. Rent intuitivt så känns akvariet för litet.