FrePGun
Med mine lamper følger en 12 Volts konverterare som jeg bruker overgangsadapter til norsk elplugg på.
Konverteren blir veldig varm (kan knappast holda i den) - er redd noe smelter og tar fyr.
Kan jeg skifte den ut med hvilken som helst 12 Volts konverterare med Norsk el plugg, eller er det viktig at det er samme spesifikasjoner -
Input 100 - 240 VAC, 1,5A Max 50/60 Hz. Output 12V , 3,0A.
Særlig det med output 3,0A. har en på 3,7A til min dator - duger den?
Hej Kjell, hur går det med dina ramper? Min adapter blir också ganska varm. Har ställt den på en stålbit i min akvarieställning som kylet ner den lite.
Fått till något bra blått ljus till dina Tanganyika?
FrePGun
Tycker denna filmsnutten passar in här också:
http://youtu.be/Mj4uY-mEDq8
KjellM
Rampene mine fungerer veldig bra. Har en i fremkant av karet mot høgre og en lengre bak mot venstre. Ser at 3 ramper hadde vært perfekt, men trenger jo ikke fullt lys i hele karet. Bruker den mest blå innstillingen - dette gir bra farger for mine gibberosa. Noen ganger kjører jeg med moonlight på den bakerste og fullt lys foran - det gir en veldig god dybdevirkning i karet (140 cm djupt). Moonlight om kvelden gir en flott stemning over "Tanganikasjøen".
Prøvde lyn og torden, men gibberosaene ble vettskremte og flyktet rudt i karet i panikk (ikke bra med 14 stk 15 - 40 cm fiskar).
Rampene var veldig lett og montere og enkel å bruke.
Vurderer å bestille 10 kg NLS for av kenfish siden alt gikk så fint - billig blir det også (inkludert frakt og tull).
David
Hur lång tid tog det för dig att få hem ramperna från kensfish? Jag har väntat 16dagar nu och inget har kommit.. Sen när man kollar order status så står det bara order recieved va det samma för dig?
//D
KjellM
Det tok 9 dager fra jeg bestillte til den var hjemme hos meg.
Sto først at den var forsøkt levert og at ingen mottaker var hjemme - fikk så en hentelapp i min postkasse der det sto at pakken kunne hentes på det lokale postkontor. Hentet den på postkontoret dag 9. Delivery kl.4.21 var det tidspunkt jeg skrev under på postkontoret at jeg mottok pakken.
Først kom orderstatus:
Order Details: Order 35415
Ship To:
Kjell Mykkeltvedt
Veslefjordvegen 8
3580 Geilo, Geilo 3580
Norway
004795980022
Ship Method: Priority Mail International
Current Status: Shipped via USPS
Tracking Number: cw725710212us
History
Nov 11, 2013 2:14PM: Order Received
Nov 12, 2013 10:17PM: Shipped via USPS
Står det ikke Shipped via USPS så er den kanskje ikke sendt?
Ved å trykke på Trackingnumber fikk jeg hele tiden opp hvor pakken var.
Så her såg mine meldinger ut:
November 21, 2013 , 4:21 pm
Delivered .
NORWAY
November 20, 2013 , 9:14 am
Attempted Delivery - Item being held, addressee being notified .
NORWAY
November 18, 2013 , 10:23 am
Customs clearance processing complete .
NORWAY
November 17, 2013 , 11:27 am
Customs Clearance .
NORWAY
November 14, 2013 , 9:46 am
Processed Through Sort Facility .
ISC NEW YORK NY(USPS)
November 14, 2013 , 9:45 am
Arrived at Sort Facility .
ISC NEW YORK NY(USPS)
November 12, 2013 , 4:39 pm
Dispatched to Sort Facility .
RAYNHAM, MA 02767
November 12, 2013 , 3:40 pm
Acceptance .
RAYNHAM, MA 02767
David
Tack för ditt svar Kjell. Får försöka ringa dom idag igen, han verkar dock inte vara den lättaste att komma i kontakt med tyvärr :/
Edit: Nu har jag fått tag på dom.. Tydligen var det flera kortbedrägerier från sverige och även min order blev flaggad tills dom rett ut det.. Så nu är dom på väg =)
//D
johho
Tycker denna filmsnutten passar in här också:
http://youtu.be/Mj4uY-mEDq8
Är du fortfarande nöjd med din ramp? Nu börjar det bli dags att beställa.
FrePGun
Är du fortfarande nöjd med din ramp? Nu börjar det bli dags att beställa.
Ja, det är jag. För priset den kostar så tycker jag definitivt att man får mycket valuta för pengarna.
En plastfilm som sitter över knapparna har börjat bubbla upp sig lite det är väll det enda jag skulle kunna gnälla på.
Längre fram i vår skall jag beställa timern så att jag får sol upp/ned gång och månsken utan att behöva leka med fjärren på kvällarna.
Jag tror dock att den gör sig bäst om man är ute efter lite varmare färger. Det går liksom inte att få fram 10 000 k kallhet i ljuset.
johho
Ska se om jag får till det med hur man beställer, annars ber jag om hjälp.
johho
Ja, det är jag. För priset den kostar så tycker jag definitivt att man får mycket valuta för pengarna.
En plastfilm som sitter över knapparna har börjat bubbla upp sig lite det är väll det enda jag skulle kunna gnälla på.
Längre fram i vår skall jag beställa timern så att jag får sol upp/ned gång och månsken utan att behöva leka med fjärren på kvällarna.
Jag tror dock att den gör sig bäst om man är ute efter lite varmare färger. Det går liksom inte att få fram 10 000 k kallhet i ljuset.
Vart fasen beställer man? :)
FrePGun
Vart fasen beställer man? :)
Jag köpte min ifrån Marinedepot.com men den är billigare på Kenfish.com
Dock var det någon som hade fått vänta över en månad ifrån Kenfish. Medan någon annan hade fått den på 8 dagar...
johho
Jag köpte min ifrån Marinedepot.com men den är billigare på Kenfish.com
Dock var det någon som hade fått vänta över en månad ifrån Kenfish. Medan någon annan hade fått den på 8 dagar...
Snabb leverans är ju viktigare än nån krona hit eller dit.
FrePGun
Snabb leverans är ju viktigare än nån krona hit eller dit.
Tror den är ganska mycket billigare på Kenfish. Se efter själv ;)
Fick vänta 3 veckor ifrån marinedepot. Men då var den slut på lager i 3 dagar innan den skeppades.
Streamstone
Kensfish.com tror jag ligger bäst i pris just nu. Själv har jag börjat fundera in mig på att kombinera Currents TrueLumen diamond white - 12000k och flexvarianten av Satelite freshwater LED+. Lite mer kyla och sting i ljuset och justerbara RGB toner och inslag av lite varmare ljus. Kanske. Jo och så kanske en sunruse/dawn-timer till TrueLumen stripen (den enkla). Blåljus på natten kör jag vidare ned min budgetstav - funkar faktiskt snyggt och bra.
Kommer också be om hjälp när det är dags. Lite lätt bortblåst att beställa utanför gränserna ;) Vad på ett ungefär mellan stortån och pekfingret ligger frakten på?
Streamstone
Måste börja tänka och skriva snabbare :)
Broddan
Jag beställde en ramp med pro controllern igår. Den har bara kommit ut till marinedepot så med mer tålamod blir det säkert billigare senare från kenfish. Jag ska kombinera denna med akvastabils ledramper. Så sunrise sundown samt andra coola kombinationer med lite krut till växterna mitt i.
Nu börjar väntan....
Streamstone
Menar du Marine Orbit? Den har jag allt stirrat och dreglat över en hel del. Kliar i vill ha tarmen. Den finns till väldigt bra pris på championlightning.com. Lite över min budget bara, kanske. Hrmmm (aldrig säga aldrig). En massa kul ljusstyrning
Ojdå, nu ser jag att den blivit ännu billigare än sist jag kollade ;)
Broddan
Nej det finns en som heter pro men inte riktigt lika avancerad som marine varianten. Den har två kanaler där längd på dimmning samt max min styrka och olika färg scenario samt månljus med olika styrka samt molnighet samt åska med mera. Dock kommer jag nog hoppa över oväder då jag tror mina vf diskus kommer freaka ut... Helt ärligt har jag inte full koll på exakt vad jag kan styra men ser fram emot att pilla med det i alla fall.
Streamstone
Ahah, nu ser jag. Pro-timern finns separat att köpa nu. Ser ut som det är precis samma som till Orbit - samma spec/funktioner. MD verkar lite nydyra bara, på championlightning.com får man den minsta Marine Orbit rampen på 18" med på köpet för samma pris - om man vill ha timern. Om man är girig och vill ha bara för att ;)
FrePGun
Nu rycker det i köptarmen igen.
Men först ska jag ha ett powerhead till mitt UV filter och sen ska jag ha igång scalarkuben... Till dess har säkert den här rackarn sjunkit i pris får vi hoppas :)