Carpus
Hej
Jag har ett 375l som för tillfället bebos av ett par chokladciklider och tetror. Dock börjar jag tröttna lite på detta och SA överhuvudtaget. Har börjat snegla lite åt tanganyika, lite snäcklekare och nån altolamprologus verkar intressant. Dock är jag rädd att jag tröttnar på att bara ha ett akvarium med " lite stenar" i eftersom jag alltid haft växtakvarier eller SA kar
Råd mottages tacksamt i beslutsångesten :-)
DaRe
Tror inte du kommer ångra ett tanganyikakar. Väldigt mycket action. Mycket spännande fiskar!
maltandis
Du kan ha växter i ett tanganyikakar om du vill, Anubias och Cryptocoryne aponogetifolia funkar bra. Om du vill ha carnivora fiskar så är det lugnt.
Streamstone
Stenar är inte så tråkiga som man kan tro och man behöver inte fundera på hur dom trivs. Man kan göra massor av spännande med stenar. Och sen finns det många fiskar som gör stenarna spännande. Sen finns det som sagts en hel del växter som funkar utmärkt i ett Tanganyikakar. Alltså - kör på och testa Tanganyika. Du kommer inte ångra dig kan jag inte säga än, men jag tror inte det. Håller själv på för fullt attförbereda mitt första Tangakar med troligen bland annat snäckisar och Altossor. Om du inte prövar får du aldrig veta.
johho
Jag instämmer med övriga talare, det kan vara värt att testa. Men det går också att ha växter, sen blir det ju inget växtkar, men går absolut att ha några växter som gör det lite grönt.
Sen utmaningen att försöka få en levande uppsyn med bara stenar är rätt trevlig :)
Carpus
Hmm, låter som jag får testa.
Ska man köra bikarbonat eller ha lite kalksten för att höja ph( har kungsbackavattn)?
Mest sugen är jag på a calvus och någon liten snäcklekare, lämpligt sällskap till dessa?
Banderad
Någon Cyprichromis kanske, eventuellt någon Julle om du vill ha ett stenröse i något hörn.
Doktor-T
Jag bor i Göteborg och kör alltid med bikarbonat. Strax över en matsked till 50 liter vatten.
Eftersom du inte är ute efter att hålla Troffar så är växter inga bekymmer.
johho
Cyprichromis leptosoma är ett bra alternativ till 375 liter med snäcklekare på botten. Då stör de inte varandra och du får fart och färg i karet. Något som är svårt att få med snäcklekare, iaf färg :)
Och det finns MASSA olika färgkombinationer på cyprichromis, så det går nog att välja något du uppskattar i färgspektrat.
Anders-i-Askim
Från Kungsbacka har du inte långt till Nol.
Här finns ett enormt utbud på Tanganyika med massor av spännande firrar.
Själv ville jag testa något annat än de SA jag hade för 17 årsedan, idag simmar bara Tanganyika i baljorna och så lär det förbli ett bra tag.
Carpus
Hmm, tror jag fegar och börjar med tanganyika i ett 220l som står tomt. Måste se om jag gillar tanganyika innan chokladerna ryker.
Carpus
Nu har jag startat upp 220 karet och varit och kikat lite på Nol. Jag tänkte börja med multifaciatus och altolamprologus.
Hur många altolamprologus är lämpligt att börja med?
Tanken är att få dem att para ut och växa till sig lite innan jag startar upp det större karet.
Är det lämpligt att ha någon "prinsessa" i karet eller blir det för mycket?
johho
Nu har jag startat upp 220 karet och varit och kikat lite på Nol. Jag tänkte börja med multifaciatus och altolamprologus.
Hur många altolamprologus är lämpligt att börja med?
Tanken är att få dem att para ut och växa till sig lite innan jag startar upp det större karet.
Är det lämpligt att ha någon "prinsessa" i karet eller blir det för mycket?
För ett vuxet par så räcker det med 1+1 för den akvariestorleken. Men köper du lite mindre som ska para ut sig så kan du köpa 4-6 stycken och se vad som händer.
Pettap
För ett vuxet par så räcker det med 1+1 för den akvariestorleken. Men köper du lite mindre som ska para ut sig så kan du köpa 4-6 stycken och se vad som händer.
De brukar inte behöva para ut är min erfarenhet. De är inte så kräsna när det gäller partner. Det är inte fel med 4-6 små heller men det tar väldigt lång tid innan de vuxit till sig. Jag köpte ett litet par Compresiceps men det tog 2 år innan de växte till sig och förstod vad en hane och hona kan hitta på för skoj :P
johho
Den känslan har jag också haft, även när jag hade 2+2 så var det inte direkt så att ett par satt samman som det kan göra med starkt parlevande ciklider.
Carpus
Nu har karet varit igång i 2 veckor, alla värden ser bra ut så imorgon blir det en tur till nol.
DaRe
Lycka till :)
Streamstone
Kul! Du kommer inte ångra Altosar. Majestätisk (även som små) snygg och grymt cool glidare som smyger omkring. Har ju ingen direkt erfarenhet att prata om än. Men dom kan vara lite skygga i början och håller sig gärna nära trygga gömmor. Men samtidigt nyfikna och vill gärna ha koll på läget. Efter att jag skaffade mina hästnosar som gärna är lite överallt blev dom betydligt mer aktiva och frammåt. Altosarna vill gärna ha koll vad dom där clownerna håller på med och nyfikenheten driver fram dom. Det jag vill säga med det är att med lite mer liv i karet kommer dom vilja vara framme mer. Så nån mer art som är aktiv i karet kommer locka fram dom mer. Har säker att göra både med viljan att ha koll på läget och en känsla av trygghet - kan andra simma omkring därute oberört så kan det knappast vara farligt. Mina är oerhört nyfikna, men försiktigt avvaktande. Ett gäng Synodontis Petricola som sällskap kanske om inte annat?
Streamstone
Jo, tänkte på en sak till. Om inga nya Altosar anlänt till Nol sen sist (var där i fredags), så var dom flesta rätt små. Tydligen är det inte helt lätt att könsbestämma Altosar när dom är så små. Då var mina ändå lite större, men han kunde inte garantera att det verkligen blev hon och han. Så det är ju inte helt fel att skaffa en mindre grupp för att öka chanserna att det blir blandade kön. Sen är det bara att väntan på att dom växer till sig och se hur det utvecklar sig.
johho
Det fanns någon art som var lite större, men inte fullvuxna iaf. Han hade tyvärr inga VF inne.