citat:Ursprungligen skickat av INXS
I torsdags (7/10) lades det agg igen , den har gangen tror jag att det var den storsta kullen - den ena krukan ar helt full inut i pa alla hall, den andra krukan har en hel del och det finns aven nagra hundra pa den platta stenen under krukorna. Gissningsvis ca 3000+ agg.
3000 ägg! Nu börjar det likna nåt! :)
Har du kommit fram till om vattenkvalitén, mängden mat osv har något med mängden ägg att göra?
Har du ändrat något sedan förra leken? *nyfiken* ;)
citat:Ursprungligen skickat av INXS
Lordag (7/12) morgon hade dom mycket mindre tolerans och verkade snappa efter ynglen for att fanga dom. Och nu (lordag kvall) sa ser jag inga yngel kvar med foraldrarna. :(
Deja vu... Det där känner jag tyvärr igen, jag trodde faktiskt att det skulle bli annorlunda för dig eftersom det låter som att de hade kvar en hel del gamla yngel då de lekte igen. Jag började nästan tro mina firrar var sjuka i huvudet eller nåt... men tydligen så är det så där jaguarer gör...
Undra just om de gör likadant även om flera hundra gamla yngel finns kvar då det är dags att leka igen?...
Här hos mig är det kanske 100st yngel kvar, många av ynglena verkar ha sugits in i ytterfiltret och alla har tydligen inte slukats av malarna som jag först trodde... Jag öppnade ena filtret i förrgår och hittade minst 400st yngel, majoriteten var tyvärr döda men ungefär 100st friska yngel flyttades tillbaka till huvudakvariet, jag fruktade att föräldrarna skulle tro att det var mat eftersom det var så länge sedan de såg dessa yngel... men de tog direkt reda på dem och samlade ihop dem med de övriga. :)
Jag funderade ett tag på vad som skulle hända om man stoppade ner yngel från en annan art... Skulle de se skillnad på ynglena och äta upp dem eller skulle de uppfostra de andra ynglena precis som sina egna?... Lockande att testa eller hur? ;)
Hur som helst, nu två dagar senare så är det bara ca 100st yngel kvar i huvudkaret... Antingen så är det malarna som har fått tillbaka sitt rovbeteende efter ommöbleringen eller också simmar det runt en massa yngel i ytterfiltrena igen... :(
Nåja, jag har ändå inte möjlighet att ta reda på en massa yngel just nu så det får gå som de går. När jag har sålt eller flyttat ynglena som går i yngelkaret så kommer jag nog att ta mig an yngeluppfödningen på allvar igen.
Mvh Fredrik Isaksson