citat:Ursprungligen skickat av chrillo
En fisk som jag däremot uppmärksammat som tokaggresiv då den leker är Jack Dempseyn. Vi har precis fått ett par av våra J.Dempseys och de far runt som galningar och jagar alla fiskar och de bråkar även med varann och mäter krafterna nå så otroligt. Har inte sett maken till mer alert fisk och där även honan är otroligt livlig och spänner sig mot hanen.
Jag håller med, personligen har jag dock bara ca 2 dagars erfarenhet av jack dempseys och anledningen att den blev så kortvarig var just deras aggression... Men mina fiskar hade inte parat ut ännu och det var troligtvis aggressionerna vid parbildningen som jag råkade ut för, det gick i alla fall inte att ha dem i samma kar hur jag än möblerade, ändå var fiskarna en bit under 10cm och karet samma 375a som jag har nu.
Vi skaffade även en ensammen stor jack dempsey(uppskattningsvis 15cm) till ett kar med stora as till påfåglar när jag var yngre, detta är iofs en ganska osmart kombination men eftersom påfåglarna var rejält mycket större och eftersom vi var optimistiska så trodde vi givetvis att det skulle fungera i alla fall... Men icke då. Dempseyn intog ganska snabbt hela karet och lämnade ca 10cm i ena gaveln åt påfåglarna... vi bytte in honom ett par dagar senare...
citat:Ursprungligen skickat av chrillo
Förästen FI vi har ju som sagt kvar våran parachromis art som vi inte vet exakt vilken den är. Men tyvärr så har vi fullt i alla våra kar nu så vi måste göra oss av med den. Men vi vill så hemskt gärna se vad det blir för en fisk. Så om du är sugen på att ta över den så får du den av oss.
Jag hade gärna tagit hand om den om jag hade kunnat men just nu så är det tyvärr lika fullt här hos mig som hos er. Jaguarparet går inte att kombinera med andra ciklider och citrinellumen är tveklöst den aggressivaste fisk jag någonsin har råkat ut för, i övrigt så har jag bara yngelkaret men det är ju inte direkt något alternativ... ;)
Rolle har ofta inne billiga begagnade kar nu på sommaren, är det ett alternativ att skaffa ännu ett kar så rekommenderar jag att du kollar med honom vad han har inne. Karet jag skaffade till citrinellumen fick jag för en struntsumma och ändå följde det med ett Eheim 2217 ytterfilter, en ordentlig trämöbel samt all annan utrustning som behövs. Det är tydligen många som stänger ner sina kar till sommaren och de blir tydligen aldrig sålda om han håller för högt pris på dem.
Så pallra er till Rolles och fynda med andra ord. ;)
Har du någon bild på den okända parachromisen så att man kan få se vad det är för något?
Mvh Fredrik Isaksson