Natten är en stund att värna om. Det är då man kan ta det riktigt lugnt, skriva och sakta men säkert gå igenom gamla foto- och filmarkiv...
Ja, då skall vi se;
Vad har vi alltså här? Jo, ett tomt 540-kar, och en idé om en grupp N. gracilis som förhoppningsvis skall bilda en koloni.
Första frågan är; "Blir det svårt att skapa en miljö för kolonibildande "prinsessor"?"
Svaret är; Nej, såklart inte, det gäller bara att förse dessa ciklider med adekvat miljö (inredning), så är saken biff!
Så, vad göra? Jo, att gå tillbaka till tidigare kar där lyckade kolonier har etablerats - och göra samma sak...
Men, trots att detta lyckats ett flertal gånger tidigare så ville jag bända mig mig loss och förbi de vanliga inredningstendenserna och faktiskt titta på hur komplexet Neolamprologus (i detta fall "prinsessor" - för att använda ett vitt begrepp) faktiskt lever, verkar och yngelvårdar. Vi skall se att det inte är som vi tror... riktigt...
(mer om detta senare).
Till att börja med, trots att vi vanligtvis ser dessa ciklider bilda revir och leka i ytterligt "trånga" miljöer (nu talar vi akvarium), har de i sitt naturliga tillstånd en enorm räckvidd på sitt revirbeteende och kolonibildande (och kolonibildandet har en "gräns") - där det av naturliga skäl måste bli avskiljningar, annars kan arten inte fortleva.
Hur leker N. gracilis? (och många i "prinsess"-komplexet - de är nämligen förvillande lika).
Ställer jag frågan till mig själv kan jag svara på flera olika sätt (det här är ett); de gräver gärna ut sand ur olika håligheter, de ser till att flera "ställen" finns tillgängliga, det skall gärna vara trångt och svårtillgängligt (såklart - det här är T-sjöns mest "stealthiga" ciklider), de låter inte dig som akvarist att "lista ut" var de lagt sin lek...
Vad du kanske inte vet är att de leker "uppåner"... precis som jullar gör!
De lägger gärna sina romkakor i "taket", på de mest trånga, otillgängliga ställen som går att hitta... i ett akvarium...
Skall vi stanna där... bara för en liten stund..?
Tänk lite...
OK, vi fortsätter; det här är funderingar jag gör när jag nu planerar ett kar för N. gracilis.
Vi skall nu börja titta på några bilder.
Med ovanstående i tankarna, satte jag igång med min inredning.
Det här är de initiala inredningsplanerna - många detaljer kommer visa sig bli annorlunda...