Mycket intressant!
Vet du om det är samma föräldrar till alla kullar eller olika och hur dom andra vuxna fiskar reagerar på andras yngel?
Och hur är dom vuxna mot varandra, är det någon rangordning eller?
Riktigt kul tråd och ännu roligare är uppdateringarna som kommer på löpande band:-)
Ja, jag tycker också det är intressant, och jag skall försöka att beskriva hur de interagerar med varandra.
För några år sedan hade jag ett 960-literskar som jag på grund av flytten till vår kåk var tvungen att avveckla.
I det karet gick en hona och hane av N. gracilis, inköpta av Kent på Nol. Detta par genererade många kullar, och det blev även så att större yngel från dessa två bildade par och lekte.
Gracilisparet (och all avkomma) fick fortsätta i ett annat kar hos en bekant till mig. Där dog sedermera föräldraparet efter en tid, men yngelkullarna växte upp till vuxen storlek och bildade löst sammansatta småkolonier. I det karet var det dock en ganska rejäl fisksoppa så kolonibeteendet fick inte riktigt blomma ut.
Nu i höstas stötte jag på denne bekant som berättade att det fanns vuxna N.gracilis kvar från mitt ursprungspar - och det var då jag beslöt mig för att ta hem en liten grupp.
Så, de jag har i 540-karet är syskon (eller vad man skall kalla det..?).
Det finns alltså ett etablerat på (på vänsterkanten av karet). Detta par är föräldrar till (i skrivande stund) de 4 kullar som hittills har kommit fram. I detta revirområde finns även, vad jag tror är en hane, men han har en underordnad roll.
På högersidan finns (vad jag tror) en dominant hane och han har två "medhjälpare", som jag tror kan vara honor - men är ytterst osäker på könsfördelningen. Jag baserar mina misstankar om könen på kroppsbyggnad och visst aggressivt beteende.
"Medhjälparbeteendet" är ganska typiskt underordnat, men fredligt. Hanen accepterar de två andra, jagar inte bort dom, men bjuder heller inte in dom på något mer intimt vis.
Detta beror på - och nu kommer det underliga; Hanen på högersidan (han med medhjälparna) har nämligen en ytterst intim kontakt med den som jag tror är honan i paret på vänstersidan. Dessa två är ideligen inne i grottsystemet, och när de är där går medhjälparna genast fram och håller någon sorts vakt, men flyttar på sig när "paret" kommer fram - de blir inte bortjagade av någon av parterna.
Rena Dallas, Dynastin och Falcon Crest detta...
De två hanarna på vardera vänster- och högerkanten håller sina respektive revir hårt, men i nuläget slåss de inte utan cirkulerar endast i sina revir. Den som jag tror är honan, växlar konstant mellan dessa båda hanar och uppvisar ett familjärt, intimt beteende med båda två - utan några som helst stridigheter.
Nu uppstår frågan; Leker en hona med fler hanar? Eller är situationen omvänd och det kanske äre två dominanta honor på vänster- och högersidan och en hane som växlar mellan dessa?
Alla yngel accepteras av hela truppen på sex vuxna i akvariet - de går obehindrat överallt, blir inte jagade eller uppätna.
Lite senare skall jag sätta i en film på något jag kallar "swooning"-beteende, eller svärmande på svenska. Hela gruppen tar revirpauser och samlas, som ett stim nästan, och rör sig med svepande rörelser helt nära varandra i grupp. Detta sker med några veckors mellanrum, och jag kan inte se några länkade faktorer, som exempelvis vattenbyte eller något annat, det uppstår helt spontant. Det vore ju kul att höra om någon annan har sett detta beteende i sina "prinsesskolonier".
:)