När jag hade satt grundstenarna och blivit hyfsat nöjd med inredningen i stort märkte jag att jag gjort en rejäl tabbe... Det kan lätt bli så när man åker iväg med strikt inredningstänk.
Tabben (eller kanske ändå inte) bestod i att jag helt och hållet glömt av att tänka på filtrering, eller rättare sagt, att jag inte funderat på var jag skulle placera utsugsrör och doppvärmare (vilket kan behövas i ett svalt källarrum).
Jag började med ett provisoriskt innerfilter, ett Eheim (jag tror beteckningen är 2252) som är mycket tyst och effektivt. Till saken hör att det är ganska stort och inte ser direkt vackert ut i ett akvarium. Men jag ville fylla karet med vatten, så det fick sitta där någon vecka. I ett skede hade jag en idé om att låta innerfiltret sitta kvar och bygga med sten framför och runt det, och testade även det. Men, med tanke på småyngel och diverse annat så skippade jag den idén snabbt.
Jag satte senare dit ett Eheim 2250 ytterfilter. Eheim 2250 och 2260 är några av mina favoritfilter, då de är tysta och effektiva - bara går och går och går...
Det gick liksom inte att göra så mycket åt att man ser det (skall erkännas) ganska fula utsugsröret, och dessutom en doppvärmare straxt bredvid. Dessa detaljer fick jag även placera diagonalt på vänstra gaveln, då jag helt enkelt inte fick plats på grund av inredningen.
Nu var det dags att fundera på ljus. Att använda de medföljande lysrörsramperna till karet kändes inte så kul då detta ljus blev ordentligt platt och trist.
Jag har lite flyt dock. I rummet där karet står finns ett fönster precis ovanför karet som sommartid ger ett fint solljus, rakt ner i baljan, under ett antal timmar.
Det ljuset visade sig fungera jättefint - men, som sagt, endast sommartid...
Så, jag hängde upp en MH-ramp och utöver denna placerade jag även några LED-spottar, så att man kan växla mellan dunkel och stark (solljusliknande) belysning.
Det är svårt att illustrera detta på bild men slänger in några exempel nedan.
Här är ett exempel på äkta solljus:
Bilder på Lysrör-, MH- och LED-ljus: