Kul projekt Affe. Det kommer att bli finfint. En fundering bara... Har du redan beställt karet? Om inte är du riktigt säker på att det inte ska vara lite högre?
Nej karet är inte beställt ännu, jag klurar lite på hur jag ska göra om jag ska beställa sumpen ny också eller om jag ska försöka hitta nån begagnad och bygga själv. Problemet är att beggade kar i den storleken är ändå svåra att hitta för under 1000kr eftersom det ofta är massa tillbehör med och ett nytt går på 1500-1800kr.
Anledningen att det bara är 50cm högt är för att jag är snål och nöjer mig med 10mm glas sedan blir det tungt som fan annars och bära det 3 våningar utan hiss kommer bli lagom roligt i alla fall. :)
Med fiskarna jag tänkt på kommer det ändå inte behövas mer höjd hoppas jag.
[/quote
]Kul att se dig vara på gång igen Affe! Kommer nog bli bra det där :)
Ja det är kul att vara igång och att faktiskt få plats med ett akvarium med någon vettig storlek, små akvarium har jag haft plats med men små fiskar är inte min grej. :)
[/quote
]Min gamla kub på 80*80*60 var svårt att nå in till inre hörnet. Se till att du kan komma åt att arbeta längst in i hörnet på något sätt.
Planen är att typ göra en rothög i hörnet för att gömma avrinningen sedan bara glömma det hörnet helt och hoppas jag inte behöver rota där för mycket, förstår det var besvärligt i det karet. Mitt 70x70cm som jag hade innan nådde jag PRECIS ner i bakre hörnet utan att doppa mer än armen.
[/quote
]Ser riktigt spännande ut, är själv sugen på något liknande kombinerat med växter både på väggen bakom och dammväxter i akvariet. Blir både en snygg backdrop och ger dig en massa rening av vattnet utan sallad i själva akvariet som tar plats. Dessutom fungerar väl bakterienedbrytning sådär vid låga PH och då kan nog ordentligt med växter vara ett bidrag till en lösning. Kan ju även köra med rikligt med dammväxter i sumpen. Sen är ju växter fint att titta på och utgör ett harmoniskt inslag i inredningen.
Fungerar metoden med att låta vattnet rinna nedför en "vägg" mot vilken man riktar kraftig belysning för att få algtillväxt där vattnet rinner och därigenom få filtrering med lågt PH?
Men blir nog lite klurigt att få till en bra kombination med täckglas, och jag hade iaf inte vågat köra utan. Mina L-Malar har rätt bra fart när de går upp för att hämta luft och dina gamla S.deamon kan plaska ordentligt vid vattenytan och mot täckglaset om de blir skrämda.
Kommer inte bli något rinnande vatten ner för väggen eftersom det är i sovrummet så kommer det vara för högljutt för att jag ska kunna leva med det. Blir lite klättriga växter som får ha rötterna i akvarievattnet bara, i själva karet blir det lite anubis och java ormbukar skulle jag tro. Men metoden du pratar om används flitigt inom saltvattensvärlden, kallas för "Alg Turf Scrubber"(ATS) Googlar du på det får du många olika varianter och det fungerar bra som näringsexport där i alla fall. Man får bara rensa bort lite alger då och då. Funderar på att köra UVC i alla fall för att hjälpa och döda det jag inte vill ha i akvariet. Men idén med massa växter i sumpen har jag inte tänkt på men det var ju riktigt bra idé, mata på med nått snabbväxande där bara som extra filter och nån liten lampa. :)
EDIT: angående täckglaset så blir det inte så stor glipa om man ska ha bara några växter som har rötterna i karet så speciellt orolig är jag inte där. Körde faktiskt mitt 1100L kar utan täckglas ända tills det flyttade in en Arowana där, dock lyckades den smita ändå vid matning och dog :/
Körde lite alla möjliga ciklider, men med tanke på avdunstningen kommer det bli täckglas denna gång.