Dags för en till uppdatering.
Beställde Hygrolon och mossmix från Dusk Tropic förra veckan, så jag har börjat bygga på en bakgrund som ska täckas med detta sen. Hade lite tankar på att vänta med att göra en bakgrund, men det blir nog snyggare och enklare om jag gör en redan nu.
Använder mig av XPS frigolit till bakgrunden vilket tyvärr gav lite problem i början då den har en fiberstruktur så det går inte att gröpa ur skivorna som jag tänkt då plasten bara krullar ihop sig (man måste skära tvärs över fibrerna). Men har nu köpt en "skedkniv", det är helt enkelt en morakniv med böjt blad och det fungerar hur klockrent som helst att skära ut former med den. Förutom fiberstrukturen så känns det som att det bara finns fördelar med XPSen då den är väldigt lätt att forma samtidigt som den inte smular speciellt mycket i mitt tycke. Då plasten är i ett stycke så går det även att sandpappra den för att få de former man vill ha, men då lär det heltklart smula som fan. Själv kommer jag köra lite lätt med varmluftspistol för att släta till den lite då jag ändå ska täcka bakgrunden med Hygrolon.
Jag började med att dela en hel skiva på längden vilket gav två 30 cm bred skivor, vilket är någon cm kortare än den tilltänkta höjden. Skar sen av en bit av ena skivan och fäste den i 90 graders vinkel mot skivan igen, på så sätt fick jag även ett hål i hörnet för att kunna dra ner returen från ytterfiltret.
51846
Den avskurna biten fäste jag genom att trycka in pinnarna från rostfripopnit i frigoliten som sedan limmades fast med silikon. När silikonet härdat så tryckte jag dit den avskurna biten med silikon mellan. Var tvungen att placera ett par stenar ovanpå för att det skulle sitta ihop ordentligt.
51847
Fick även för mig att göra en egen gren/lian i frigolit då jag ångrade att jag inte köpte en färdig från Dusk Tropic. Började med att rita ut en krokig linje på en bit frigolit och mätte sedan ut punkter längst med linjen, så som man gjorde på träslöjden som liten, för att kunna ha samma form på den andra linjen.
51848
Grov utskärning
51849
Finputsat formen
51850
Vände sen på den tilltänkta grenen och gjorde samma procedur som innan, samtidigt som jag försökte följa rörelsen på det utskurna.
51851
Fyrkantig gren/lian
51852
Hyggligt rundad gren/lian
51853
Har även ritat ut en form på bakgrunden och börjat skära ut efter det, men det kommer det en uppdatering på senare.