Såg en film på youtube där han använde akvariesilkon istället för lack. Så jag testade det. Största fördelen är att det är betydligt billigare. Köpte akvariesilikon för 69kr på claes ohlsson och det räckte till att klistra ihop alla frigolitbitarna och "försegla" två frigolitstenar och en vanlig sten. Det är fortfarande silikon över.
Eftersom jag inte målat krukorna, så skippade jag silikon på dessa. Mitt förra projekt gjorde jag av cement och dessa låg sen två veckor i badkaret. I början var PH uppe på 15 men ligger runt 7 när de avhärdats. Bytte vatten ca 4-5 dag. Så både silikonat och inte silikonat får ligga i badkaret innan jag stoppar ner dem i akvariet.
En annan fördel var att det var väldigt lätt att smeta på silkonet med fingrarna (gummihandskar på så klart). Silikonet kletades in i alla små hål och sprickor när jag drog fingrarna över. För att komma åt inne i grottorna, tryckte jag ut en stor klump silikon på pekfingret och smetade runt det inne i hålet. Supersmidigt. Om jag använt lack så hade det varit svårt att få in det i hålet med en pensel.
En nackdel är att silkonet luktar starkt av vinäger. Vädret tillåter inte utomhus arbete så jag satt uppe i ett rum med öppna fönster. Trots det så fastnar lukten i näsan och jag känner vinägerlukt så jag nästan mår illa.
51420