Aqua: sök på concrete rocks aquarium. Några säger 10 dagar, andra sex veckor. Jag hade mina runt 3 veckor i badkaret när vi var på semester. Blomvakten fick instruktioner att byta vatten varje gång hon kom på besök, dvs 2ggr/v. Jag bytte vatten själv två gånger före vi åkte och kanske en eller två ggr efter när vi kom hem. PH innan jag åkte var över 15 i badkaret. PH när jag kom hem var normalt och nu i akvariet ligger det på 7,8.
Orsaken till att jag använde betong/cement är att stenarna i trädgårdsdammen är fastsatta med detta och i den simmar känsliga KOI fiskar. Jag har perfekta värden i dammen och inget onormalt högt PH. Dessutom hade jag redan finbetong kvar hemma.
Här är länken till Silikon-lager:
http://www.youtube.com/watch?v=Rgh9jXme6OE (Vill ni inte se hela så kommer silikonet runt 28 minuter in i filmen.) Hans argument till att använda akvariesilikon är att det har används till akvarium i många år utan att gå sönder/smulas/läcka farliga ämnen. Dock har jag ingen personlig erfarenhet av silikon på frigolitstenar.
Var inne på färghandeln för att köpa Nordsjö två komponents Epolan V Epoxi, men den minsta burken kostade över 400 kr så det hade jag inte råd med. Epotex var även det dyrt, men det jobbigaste med det lacket, var att jag var tvungen att beställa och sen vänta. Vänta hade jag ingen lust med. Måste ju göra NUUUU!
Jag kan säga så här idag:
Undertill hade jag ingen cement alls, utan målade lite slarvigt med husfixen och smetade sen över silikon. Idag när jag skulle karva ut i frigoliten för att fylla på med cement, kunde jag dra av hela silkonbeläggningen som en gummihandske. Så min slutsats är att det måste vara ganska tjockt lager med husfix eller cement innan silikonet smetas på för att det ska hålla.
Jag testade om jag kunde dra av silikonlagret på själva stenen, dvs där jag hade tjockt lager cement och husfix, men det gick inte alls. Skrapade jag med nageln fick jag dock lite under den. Ytan på själva stenen är dessutom skrovlig, vilket kanske binder silikonet bättre än undertill där det var helt slätt.
51441