Vitt eller Svart...
Har funderat fram och tillbaka på vilken färg som passar bäst med tanke på både det kommande innehållet i akvariet och hur akvariet passar/smälter in i rummet.
Har sökt på nätet efter bilder och diskussioner... och kommit fram till att viktigast är troligen ändå att akvariet känns som en naturlig del av inredningen av rummet. Lido 200 har, som flera glasakvarier, den estetiska fördelen att det inte har någon ram runt mer än en liten sådan i nederkant samt som en del av beslysningsrampen.
Gjorde ett snabbt fotomontaget där jag la in Juwels katalogbilder på fotot över den plats där akvariet ska stå.
Det var inte lätt att få till en bra bild med rätt vinkel samtidigt som iPhonen inte har så stor vidvinkel... Nåja, jag tycker det blev helt okej och jag fick även hyfsat till skalan, så att man får en något sånär uppfattning om storleken.
5155651557
Har funderat på färgen under senaste veckan... Vita väggar, vit soffa... Det blir ett vitt Lido 200!
Funderingen nu är bara vilken färg jag ska ta på plastfilmen som kommer behövas på akvariets gavlar för att dölja den ljusa kanten på bakgrunden mm. Det lutar åt att det blir svart... det stör troligen intrycket av innehållet minst.
Men jag har sett ett vitt Lido med saltvatten och det var riktigt snyggt med en vit "plexiglas-skiva" på ca 7 cm på gavlarna för att dölja bakgrund och tekniken bakom.
Det är kanske det som får avgöra... Om det bara behövs ca 2 cm stör nog svart minst, men om det behövs mer för att även dölja teknik mm är det nog snyggare att göra det till en del av akvariets utseende, dvs vitt och då även gör det av några mm tjock plast. Mot glaset ska det nog ändå sitta en svart plastfilm, så att man inte ser en vit kant inifrån akvariet.
- Har ni någon erfarenhet av detta och kan komma med några tips på vad ni tycker funkar bäst/blir snyggast?