Kvällens projekt...
51651
Lite annorlunda middag...
Undra vad grannarna tänkte när jag plockade fram flaskor med stora varningstexter på, våg, skyddsglasögon och kirurghandskar?
51652
Målade "distanserna" till bakgrunden igår med svart akryl-färg och idag var det dags för epoxin, närmare bestämt Epotex
NM Klarlack FS 023/90 som är speciellt framtagen för att användas i söt-/saltvattensakvarier samt terrarier.
Man ska stryka på två lager och det står att man ska låta det första lagret "torka över natten"... Vad menar de då?... 16.00-07.00, dvs 15 timmar eller menar de normal "sömn-tid" runt 8 timmar?...
Edit: Orkade inte vara uppe till 2 i natt (torktid=8 timmar), utan jag chansade... Epoxin var fortfarande lite klibbig efter 6 timmar. Nu, efter 12 timmars torktid i 22 grader, var ytan inte klibbig längre. Så jag rekommenderar 10-12 timmars torktid mellan strykningarna vid en rumstemperatur på 22 grader.
Hade det inte varit bättre att skriva antalet timmar? Får ta och framföra det till Epotex, så att de ändrar i beskrivningen.
Torkar första lagret för länge måste man slipa lite lätt, så att andra lagret verkligen fäster ordentligt.
... sen är det bara att vänta 7 dygn innan man kan ha det i akvariet, så att epoxin verkligen har härdat och inte släpper ifrån sig några otäckheter. När den väl är härdad är den helt ofarlig för fiskar och andra vattenlevande djur. Man ska dock skölja av de lackade ytorna mycket väl innan den används.