Jonas Eurika-moment... När jag ställde upp BTN Slimline-skivorna på köksbänken, för att se hur de såg ut tillsammans, så slog det mig...
Tack AquA för att du fick mig att tänka utanför den fyrkantiga boxen:)
...att jag naturligtvis ställer hela bakgrunden på snedden utmed hela baksidan med början bara någon cm från baksidan och slutar ca 9 cm ut från baksidan i andra hörnet. På så vis blir det inga stora "avbrott/nivåskillnader" i bakgrunden samtidigt som inte onödigt mycket yta/volym går förlorad.
Om jag är lite försiktig när jag kapar bakgrunden rak i kanten, så blir den ca 70 cm (20,5 + 49,5) och "diagonalen" får jag till att bli ca 70,5cm, dvs lagom passform för att även få plats med lite silikon mot glaset.
Skiss på den tänka layouten med BTN Slimline (den bruna linjen) monterad på snedden utmed baksidan.
Bakom BTN Slimline placerar jag ytavrinnare (röd), värmare (orange) och eventuellt extra utlopp/utsug (grå). Inloppet (blå) i form av Ehiems installationskit 2 placeras vid vattenytan utmed akvariets kortsida.

Har nu kapat bakgrunden till rätt längd:)
Juwel Lido 200 är 69x48,5 cm (Längd x Bredd) invändigt. Vattendjupet invändigt är vid minsta vattennivå 56 cm och vid maximal vattennivå ca 57 cm.
Min "diagonal" blev inte mycket längre än långsidan, och för att få plats med lite silikon mellan glaset och bakgrunden kapade jag den 5 mm kortare, dvs springan blir 2,5 mm på var sida, vilket borde ge smala och fina silikonfogar. Eftersom bakgrunden är delad kommer jag kunna lägga strängen med silikon på bakgrundens kant och sedan lägga/trycka den på plats. Det blir därmed tjocka strängar med silikon på djupet, så att bakgrunden sitter fast ordentligt, samtidigt som det kommer bli minimala fogar framåt:)
51714
Använde mig av ett bågfilsblad i ett "bågfilshandtag" och sågade från framsidan. Det gick jättelätt och de små sågtänderna skapade inga flisor över huvud taget. Förstår inte varför de på BTN hemsida visar och säger att man ska använda fogsvans då de samtidigt uppmanar till att såga med flack vinkel, just för att det inte ska bli flisor...?
Jonas[/quote
]Funderar på vart jag ska placera rastren i bakgrunden...
Varje raster, diameter = 60 mm, ska tydligen klara ca 400 l/h, så 2,5 raster ger ca 1000 l/h. Vilket borde funka för ett tänkt flöde på max 600-800 l/h. Eller vad säger ni?
Längst upp till vänster ska ett raster för ytvattnet sitta. Placerar det så att rastret är som bredast precis där vattenlinjen normalt kommer vara. Kommer behöva såga av det jäms med bakgrundens ovankant.
Är lite osäker på vart de övriga två rastren ska placeras... Tillräckligt högt upp så att de inte hamnar under gruset, samtidigt som de ska vara så nära botten och till höger som möjligt, för att fånga upp så mycket "skit" som möjligt.
Funderar på att sätta dem som på bilden, ca 9 cm upp från botten, inkl den svarta distansen, och ca 12 cm in från kanten. Detta med förhoppningen att den stora roten tillsammans med växterna ska dölja dem så mycket som möjligt.
Har nu också borrat hål för rastren på de ställen som jag tidigare tänkte.:)
51715
Använde mig av en hålsåg med diametern 60 mm, och som alltid vid lite mer "precisions-borrning" med hålsåg, framförallt på en ojämn yta som denna, så förborrar jag först med ett vanligt borr, så att det styr och gör hålsågen stabil.
51716
Och så blev den... Förberedd, kapad och med raster, för att kunna monteras i akvariet.