Jonas Kockens specialitet! Kokta rötter i egen buljong;)
51753
Kvällens lilla projekt har varit att skura och "koka" rötterna. Den stora roten gick inte ner i största kastrullen, så det fick bli vattenbad istället.
Vattnet blev rejält färgat när jag skrubbade och sköljde rötterna... Och det heta vattenbadet blev också rejält färgat. Vattnet håller iaf ca 80 grader nu när jag fyllt upp med ca 60 liter kokande vatten.
Rötterna flyter inte, så kommande dagarna räcker det förhoppningsvis med att jag bara byter med kallt/ljummet vatten... eller ska jag fortsätta med kokande för att få bort färgningen av vattnet?
[/quote
]Jag lägger rötter i blöt över natten, sköljer och skrubbar ordentligt dag.2, byter vatten ett par gånger och lägger i karet. De färgar av sig lite i början, ska vara ofarligt för fiskarna. Du kan fortsätta att blötlägga rötterna ett par dagar, byt vatten ett par ggr. per dag. Det är lite olika hur mycket de färgar av sig. Det räcker att hälla över kokande vatten en gång tycker jag.
Tack Ewa för tipset/guiden!:)
Jag skrubbade och hällde på kokande vatten ytterligare en gång igår, efter ca 3 timmar... för säkerhets skull:)
Det mesta av färgningen av vattnet tycks uppstå i princip på en gång när man tömmer på det nya vattnet.
En liten "time lapse"...
51753
Tid 0 h. Vattenbad 1. Direkt efter att kokande vatten har hällts på rötterna.
51754
Tid 3 h (+3 h). Vattenbad 2. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot nytt kokande vatten.
51755
Tid 10 h (+7 h). Vattenbad 3. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot nytt varmt kranvatten.
51756
Tid 22 h (+12 h). Vattenbad 3. Det gamla vattnet efter 12 timmars vattenbad.
En ytterst liten ökning av färgningen på vattnet.
51757
Tid 22,5 h (+0,5 h). Vattenbad 4. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot varmt kranvatten.
Vid sista vattenbytet är det ytterst liten färgning av vattnet, så nu kan jag tänka mig lägga dem i akvariet.
Kommer nu byta vatten 1-2 gånger per dag i några dagar, för att hålla vattnet friskt, fram tills att jag får hem nya akvariet.