Tycker jag får lite dåligt vattenflöde genom systemet och misstänker att det har med slangarna att göra samt att de går lite upp och ner i skåpet.
Ytterfiltret Eheim 2078 anges ha ett flöde på 1850 L/h och en pumphöjd på 2,6 meter.
När jag mäter alla "stigningar" vattnet behöver göra i mitt system, får jag det till ca 2,5 meter. Jag får därmed vara nöjd med att jag ändå får ett flöde... Pumpar brukar normalt sett ha ca 0L/h i flöde vid deras max pumphöjd.
Jag mätte flödet genom filtret med Eheims programvara (hur mycket man nu kan lita på dess värden) med en kort slang och snabbkoppling kopplad direkt mellan insug och utblås. Innan hade jag haft filtret inkopplat i "systemet" och på så sätt fått bort all luft. Genom denna mätning fick jag ett flöde på 1062-1277 L/h, jämfört med angivna 1850 L/h.
Frågan är som sagt hur mycket man kan lita på värdena, då det lägre uppmättes i "auto-läge" medans det högre uppnåddes i "manuellt" läge. Det ger i vilket fall en siffra att jämföra med när jag kopplar in övriga komponenter i systemet.
Ytterfilter - Eheim 2078
"Rundgång"
1062 L/h
Ytterfilter + Insug & Utblås
1 insug
743 L/h
2 insug
810 L/h
Förlust genom Insug & Utblås (dH=0,90m):
250 L/h
Ytterfilter + Insug & Utblås + UV-filter + CO2-rektor
"Auto"
"Manuell"
1 insug
594 L/h
594 L/h
2 insug
613 L/h
653 L/h
Förlust genom UV + CO2 (dH=0,65m):
200 L/h
Ytterfilter + Insug & Utblås + UV-filter + CO2-rektor + Fluidiserande Sandbeddfilter (FSBF)
"Auto"
"Manuell"
1 insug
464 L/h
524 L/h
2 insug
497 L/h
524 L/h
Förlust genom FSBF (dH=0,70m):
110 L/h
Tyckte det blev lite väl mycket förluster genom insug och utblås, så helgens projekt har varit att ersätta insuget med en konstruktion av PVC-rör.
51972
Tangit rengöring och sedan Tangit PVC-U Special-lim.
Efter rengörning stryks limmet jämt ut på båda ytorna som ska limmas ihop. Jag la en sträng på ca 4 mm runt om och använde en pensel för att fördela limmet jämt över en yta på ca 1-1,5 cm närmast kanten.
Delarna trycks sedan ihop utan att vridas och hålls på plats under lätt tryck under några sekunder. Delarna sitter ihop på en gång och efter ca 5 minuter är det ingen risk för att de ska gå isär vid fortsatt limmande av övriga delar.
Limmet ska härda i minst 24 timmar innan det utsetts för vattentryck. Och för att bli helt härdat, så att inga kemikalier hamnar i akvarievattnet. Jag har dock hört och läst om många som limmat och sedan använt det efter 15 min eller en timme. Det går säker bra vid mindre mängd limmade delar, som vid reparationer, men jag skulle inte chansa om man limmat ett helt system.
51973
Satte en distans på insuget så att det skulle hållas rakt medans det härdade.
51974
24 timmar senare...
Till ytavrinnaren från Fluval använder jag fortfarande ett förböjt grönt rör som jag ansluter till PVCn med en 16/22-slang.
51975
Insuget består av 25 mm PVC-rör och tillbehör.
Satte dit 2 kranar, en till ytavrinnaren och en till insuget. Detta för att kunna starta upp en i taget och på så sätt verkligen förvissa mig om att båda går igång. Vände kranarna in mot varandra för att kunna komma åt dem genom springan i skåpet då akvariet står uppskjutet mot väggen.
Mätte upp flödet med PVC-insuget och det räcker med ett av insugen för att uppnå max-värdet. Med 16/22-slangarna behövdes båda insugen för att nå maximalt flöde. Så PVCn ger därmed mindre förluster. Vilket annars vore konstigt med tanke på att 25 mm-rören är ca 21 mm invändigt jämfört med slangens 16 mm.
Jag får dock inte så stor förbättring när hela systemet är inkopplat, vilket troligen beror på att det ändå är 16/22 anslutning in i filtret. Det blev en förbättring på ca 20 L/h, så det är iaf något.
Gör slangen till utblåset mer motstånd än insuget tro?
Det är en höjdskillnad på ca 0,9 m.
Utblåset i form av Installations SET 2, har dock fortfarande en anslutning på 16/22.