Kjell Det är inget fel i den tankegången (jag har t.o.m. själv fört fram den ibland) men problemet är väl allt som oftast bara att fisken har dött ut i naturen för att deras miljö har förstörts och då funkar det inte med återutplantering.
Viktigare är ju i så fall att jobba för att deras ursprungsmiljöer inte skall förstöras och ett sätt att göra detta är ju att lobba för mer vildfångat (vilket ökar naturens värde och minskar risken för bioptopförstörelse) och då framförallt för att få stopp på kommande förslag om förbud på vildfångat.
Men visst dessa saker står ju inte i motsättning till varandra även om man kanske skall nöja sig med att jobba för att arten bevaras och i vissa fall odla arten på lämpligt ställe för utplantering. Detta görs ju t.ex. i viss mån för malawiciklider i Malawi och för levandefödare i Mexiko.
Exakt, vi är ungefär på samma sida i boken.
Jag ser det kanske ur ett lite annorlunda perspektiv. Men byggandet av dammar, etc. Förstör ju biotoper på i många fall förödande sätt då hela flodflöden leds om. Men som jag ser det (lite vinklat) så är exempelvis avloppsvatten och kalhyggen ett minst lika stort problem globalt.
För att inte tala om människans utsättning av icke nativa arter, både avsiktliga och oavsiktliga. Man får då se avloppsvatten och kalhyggen som det som är enklast att fixa till om de inte kommit till en punkt där det inte går att göra något åt det.
Vildfångat: Jag vet inte om det finns någon ”akvariefisk” som dött ut på grund av utfiskning. Men jag vet att en del andra typer av djur har försvunnit på grund av fångst i det vilda, exempelvis grodor och paddor.
I vissa fall har det hänt via så kallade sekundära effekter såsom spridning av virus via människor. Vi har ju ett bra exempel på exempelvis den svenska flodkräftan och den så kallade kräftpesten.
Men jag har också sett hårresande exempel på hur djur misshandlats på grund av smuggling av djur som varit förbjudna att exportera. Bland annat var jag med vid ett beslag av nära tusen ”grodor” som ett gäng turister försökte smuggla ut ur ett land som hade en generell lag som förbjöd utförsel av dessa djur. Få av djuren var rödlistade, samtliga var dock döda redan innan de stolta fångstmännen försökte lämna landet, då de var packade i väl tillslutna smala plaströr.
Generella förbud som målas med bred pensel är helt enkelt av ondo medan mer specifika förbud kan vara bra.