Mikael Inte riktigt. Tellus vore antagligen en fin och grön planet om inte mänskan funnits, men nog alla andra arter. Men visst, detta var inte menat som ett alternativ att jobba för, utan mera för att visa på det absurda med argument som att akvarier är onödiga.
Ja, visst skulle planeten i ett akut läge må bra av en total nedsläckning av mänsklig aktivitet. Men nu är vi ju djur utrustade med en speciell hjärna som sprungit snabbare än evolutionen; reptilhjärnan finns där nånstans. Den visar sig väl tydligast i krigens spår.
Till de som kan tycka att akvariehobbyn är onödig, vill jag säga: då finns det mycket jag skulle vilja plocka bort med argumentet onödigt:
Hundkapplöpning, travsport, cirkus. Eller för att inte tala om alla onödiga motorsporter. Speedway; en utomordentligt onödig och miljömässigt förkastlig sport, dessutom tråkig som få, curling är roligare. Rally, formel 1, går att rada upp i all oändlighet en massa trist och energislösande hobbys. Problemet är ju att de genererar pengar.
Det gör ju akvariehobbyn också. Skulle alla farhågor besannas, går väl Eheim omkull,och alla andra tillverkare av kringutrustning. Undrar hur mycket akvariehobbyn omsätter världen över?
Sen skulle jag vilja trycka på argument som framförts; akvariehobbyn väcker intresset för naturliv och förhoppningsvis insikter hos kommande alltmer urbaniserade generationer om miljöfrågor. Det vi ser i ett misskött akvarium, som övergödning t. ex, är ju något som kan illustrera vad som sker i en övergödd sjö.
Kul med denna tråd. Väcker upp den sovande hjärnan hos mig i alla fall:)