Håller med i det du skriver, men lite barnslig svensk avundsjuka innehåller det allt. "Ska dom andra få leka med sina leksaker så ska jag också......."
Haha,ja jag förstår den markeringen, men jag vill snarare kalla vår svenska avundsjuka för rationell svensk avundsjuka. Vi är tråkiga och hemskt rationella i detta kompromissernas land. Dessutom är jag så övermaga att jag tror EU behöver vår lågmälda, rationella tråkighet.
Men vi kan ju välja att köra racet fullt utom vi vill. Ha huset fullt av akvarier, tre bilar, flyga till Thailand varje vinter, alperna på våren, plöja runt i skärgården med egen racerbåt på sommaren, flyga till Paris på hösten, köpa ny platt-tv vartannat år, byta grafikkort till datorn då nya spel kräver det också minst vartannat år.
Jag menar, det finns massor av människor numera i detta avlånga land som gör allt detta alltmer, så om det är barnslig svensk avundsjuka från mitt håll så, okey, men nu råkar jag vara rätt nöjd med mina fem akvarier och jag antar att du måste vara någorlunda på den linjen, att det kanske krävs en viss rättvis fördelning även runt våra accelererande nöjesbehov, om du är beredd att ge upp hobbyn om den visar sig vara ett hot för miljön?