Kjell Ja men nu är ju trots allt både Malawisjön och Tanganyikasjön gigantiska (oerhört djupa) så de kan ändå svälja rätt mycket "skit" så jag TROR nog snarare att här är problemet "dammsugningen" efter matfisk.
Vi kan nog helt klart konstatera att trycket från fiske och miljö hot är avsevärt mycket större än infångandet av akvariefisk. Det kanske finns en och annan mycket snygg och mycket lokal fisk kan påverkas av akvariehobbyn. Ett viktigt argument bör kunna vara att vi faktiskt kan slå larm när arter hotas. Det blir svårare att få tag på de fiskar vi vill ha och priserna går upp.
Vad det gäller avlopp i sjöar så är det en markant skillnad i tropiska sjöar om vi jämför med exempelvis Svenska. Den korta förklaringen är att vattnet i tropiska sjöar bildar olika skikt både termodynamiskt och kemiskt. Avloppsvatten i tropikerna stannar i det övre skiktet under mycket lång tid och detta faller oftast in i det segment där fiskarna lever. Det är också där fytoplankton bildas vilka blockerar solljuset så bottnar blir anaeroba. På den här bilden ser man hur förorenat ytvatten bildar ett lock och börjar röra sig horisontellt istället för vertikalt som i en Svensk sjö.
http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=41385 tyvärr har jag stängt ned de artiklar jag skrivit av politiska själ. Eventuellt har jag dem sparade om någon är intresserad. Atitlan sjön har stora likheter med Rift wally sjöarna och är mycket djup med normalt mycket rent vatten.
Det visade sig att det inte var så mycket cyano utan helt enkelt Spirogyra, Cladophora, Oedogonium som normalt finns runt sjön men dessa normalt bentiska "renvattensalger" alger växte ut på den ”botten” som bildade i skiktningen på ca 20 meters djup. Samma sak skulle kunna hända i exempelvis i de Afrikanska sjöarna då de har liknande bentiska alger.
Ett annat stort problem är invasiva arter som planterats ut för matproduktion eller av ”misstag”. Nilabborren i Victoriasjön är kanske det mest kända fallet.
Så sker väl också redan nu då en hel del fisk odlas i Grants anläggning i Malawi och mycket odlas ju även i Brichards anläggning i Burundi. Vore kanske uppslag till en artikel i CB som kanske Lasse A. eller Alf Ole kan skriva.
Mycket bra förslag. Man borde kunna göra samma sak i andra länder.