Hej Alex!
Vad kul att äntligen få prata med någon som har erfarenhet av dessa fantastiska fiskar! :)
Och mycket riktigt så har jag MÅNGA funderingar...
Det är i den här artikeln som jag har hittat informationen om hur honan och hanen beter sig...
http://fishgeeks.com/breeding-info/nandopsis_managuense.htm
...två stycken är definitivt honor eftersom de har ändrat färg precis som de beskriver i artikeln, den sista är jag lite mer osäker på och det finns mycket riktigt en risk att detta är en mindre dominant hane.
Om "han" nu skulle vara en hane så har "han" växt väldigt lite för att vara just en hane... men å andra sidan så blev "han" väldigt mobbad första månaden efter jag hade skaffat dem och i så fall kanske det är därför "han" inte har växt lika mycket som den dominanta hanen.
Men det allvarliga bråket har slutat nu och nu är det mest små revirbråk där en fisk skrämmer bort en annan ur hans/hennes revir.
Jag har hur som helst inget annat akvarium att stoppa "honom" i just nu eftersom yngelkaret är fullt av sebraciklider för tillfället, yngelkaret är knappast rätta karet för att få en fisk att växa till sig i heller... Jag ska iofs skaffa ett till akvarium snart men det kan dröja ännu ett par veckor innan allt är klart i det akvariet.
"Dvärgväxta" jaguarciklider är definitivt inget problem för mig.

De blir på tok för stora om de når maxstorleken så att de inte når maxstorleken är bara bra som jag ser det, ju längre det tar innan de blir stora ju längre dröjer det innan jag måste "uppgradera" akvariet... Jag har nämligen bara ett 375liters än så länge så jag ser VÄLDIGT gärna att de sakta ner lite och inte växer så fort som de gör just nu.
Jag har just nu Sajicaciklider som enda "target fish", som amerikanarna kallar det, och dessa kommer sannolikt att försvinna så småning om eftersom de inte blir säskilt stora.
Vet du någon annan fisk som kan stävja Jaguarciklidernas aggression så att de inte bara ger sig på varandra om leken misslyckas?
På predatoryfish.net rekommenderar de Jättedanios som "target fish" eftersom de är snabba och simmar hela tiden så att Jaguarerna aldrig hinner ta dem.
Jag tycker själv att Jättedanios är lite för smala och ser gärna en högre fisk som "target fish". Ett alternativ som jag ser det kunde vara Silverdollar eller skivtetra som de också kallas ibland, men de är växtätare och jag vet inte hur knepigt det blir vid matningen vid en sådan kombination...
Vad skulle du rekommendera som "target fish" eller aggressionsavledare eller vad man nu ska kalla det på svenska?
Hur aggressiva blir de under leken? ...kommer de att kunna försvara äggen från en 8-9cm lång chokladmal?? ...eller bör jag plocka bort chokladmalen om de leker?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få om dessa fiskar. Tipsa gärna om bra mat, inredning, belysning och eventuella andra ciklider som kunde fungera tillsammans med dem. Alla tips är välkomnda, stora som små. :)
Mvh Fredrik Isaksson