Nu händer det grejer i karet!

Nu har jaguarhanen ute genitalpapillen(heter det så?) och det har han aldrig haft tidigare! Nu borde väl ändå leken vara nära?
Observera också att jag sa "jaguarhanen" och inte "den största jaguaren" som tidigare... nu kan jag nämligen utan minsta tvekan bekräfta att den största jaguaren är en hane. Genitalpapillen är nämligen spetsig precis som jag har lärt mig att den alltid är på hanarna.
Ett av mysterierna med mina jaguarer är därmed löst :)
Inte nog med att jag har tur med detta, sebracikliderna verkar också vara lekvilliga, de har intagit en av grottorna längst till vänster i karet och de kör skoningslöst bort alla inkräktare, även jaguarcikliderna... eller åtminstone honorna, jaguarhanen verkar fortfarande dominera i karet.
Men detta kommer sannolikt att ändras när sebracikliderna leker eftersom sebraciklider kan bli fruktansvärt aggressiva under leken.
Hur som helst, sebraciklidhanen gräver lite grann i och utanför grottan och honan ser ut att titta över så att allt blir rätt.
Under tiden så gräver jaguarhanen som tur är på motsatta sidan av karet, längst till höger. Ingen hona verkar få komma i närheten ännu men jag antar att han släpper dit någon när "bygget" är färdigt.
Allt verkar nästan för bra för att vara sant, eller hur?
Jag vet inte om detta är relevant men jag bytte ut innerfiltret (Eheim 2252) mot ytterfiltret(Eheim 2215) igår också, kan en sån liten sak ha triggat igång leklusten?
Innerfiltret pumpade på något brutalt och vattencirkulationen har nog varit i högsta laget men kan verkligen vattencirkulationen påverka om cikliderna ska vilja leka eller ej?
Är det inte bara könsmognaden, ett bra revir och eventuellt värmen som spelar roll här?
Mvh Fredrik Isaksson