Hej igen och Gott nytt år på er! :)
Jag tänkte fortsätta lite smått på jaguar-tråden igen. :)
Jaguarcikliderna har lekt för andra gången för ett par dagar sedan och den här gången har jag bevakat deras olika roller lite mer än förra gången.
Honan verkar vara den som ansvarar för äggen. Honan är vid äggen i princip hela dagen medan hanen patrullerar ovanför grottan för att se så att inga inkräktare slinker in.
Troligtvis är det pga denna arbetsuppdelning som jaguarhanarna kan döda sin hona om leken misslyckas(äggen blir uppätna), hanen ser nog förlusten av äggen som enbart honans fel eftersom hon är ansvarig för äggen och därför blir han arg på henne. Detta är givevtis bara mina egna teorier men i alla fall...
Hanen verkar vara den som ansvarar för att hålla reviret fritt från inkräktare, han patrullerar runt i reviret hela dagarna och tittar bara till äggen och honan någon enstaka gång. En lite kul sak är att honan ibland verkar bussa på hanen på inkräktarna.

Ibland ser man hur honan nafsar eller knuffar lite på hanen som för att tala om att han ska köra bort en inkräktare hon ser, sekunden efter sticker hanen iväg i full karriär mot den inkräktande fisken.
Äkta teamwork.
Trots detta så håller de inte samma klass som Sebracikliderna när det gäller att försvara äggen, sebracikliderna turades alltid om att äta för att aldrig lämna äggen utan uppsikt, jaguarcikliderna däremot simmar båda två upp till ytan för att äta medans äggen lämnas helt obevakade... Mycket konstig prioritering om ni frågar mig...

Det är faktiskt jag själv som får agera äggvakt när fiskarna ska matas, det känns lite bakvänt faktiskt...
Men de är ju fortfarande nybörjare på lekfronten så det är väl därför de inte sköter allting som de borde antar jag.
Hur som helst, nu vid deras andra lek så syns det att jaguarhanen har fått betydligt bättre självförtroende och han törs nu mota bort även de tokaggressiva sebracikliderna om de närmar sig deras revir.
Malarna blir också ivägjagade men precis som tidigare på ett ganska lugnt sätt. Det är endast den envisa Synodontisen som har fått sig några fula ärr från jaguarciklidernas attacker, i övrigt så går allting förvånadsvärt lugnt till.
Det har nu gått drygt två dygn sedan äggen lades, förhoppningsvis kläcks äggen imorgonkväll eller kvällen därefter.
Nattlampan går definitivt varm den här gången.
Mvh Fredrik Isaksson