citat:
De blir säkert 20-år och upp till en halvmeter! Råd om fiskar utgår från långsiktig skötsel, inte om att få en lek på ungdjur.
Du har givetvis rätt, de kan ju bli helt galna när de blir äldre, vad vet jag?
Men just nu så är de mindre aggressiva än i princip alla andra ciklider jag har haft och det är ju det enda jag har att gå efter just nu. Så just nu så ser jag deras aggression som överdriven, detta kan givetvis ändras men det får jag ta den dagen i så fall. Jag ser i alla fall ingen anledning att börja beskriva dem som monster när de inte är det... ännu.
Men det är klart jag kanske inte borde uttala mig så självsäkert med tanke på den korta tid jag har haft dem, jag ska börja tänka på detta i fortsättningen. :)
Helt plötsligt kanske någon nybörjare tar mig på orden och skaffar ett exemplar på 30cm och stoppar ner dem tillsammans med guppys.

Jag får nog börja vakta min tunga...
Hur som helst, om nu jaguarcikliderna blir aggressiva först när de blir äldre så tycker jag att man borde skriva detta i böckerna precis som man gör med t.ex den vanliga algätaren. Många blir nog avskräckta av att höra hur aggressiva de är och det är nog mycket därför som så få har dessa otroliga fiskar. Storleken är givetvis också en bidragande orsak till detta men de blir ju inte 50cm över natten precis...
Nu har jag ju inte några direkta erfarenheter av detta men jag måste få säga att jag tycker att det låter konstigt att fiskarna per automatik skulle bli mer aggressiva bara för att de blir äldre. Har man dem i en bra miljö redan från början och har dem i liknande miljöer ända tills de blir fullvuxna så borde inte så mycket kunna ändras tycker jag. Inte efter de har blivit lekmogna i alla fall.
Mina 6st Sebraciklidesyngel(3cm) som jag har i 120 liters karet är precis lika aggressiva som de jag har i 375an, skillnaden är bara att de i det mindre karet inte kan göra så stor skada pga deras ynka storlek. Men aggressionen är helt klart minst lika hög.
Kan det inte vara samma sak med jaguarcikliderna?
Att de inte blir mer aggressiva när de blir större men att de däremot kan göra större skada på andra fiskar i och med att de blir större och att deras käkar och tänder växer?
Det kanske är möjligt att det bara behövs ett enda rejält hugg från en stor jaguarciklid för att en annan fisk ska dö...
Kan det vara så?
I så fall kanske deras på pappret höga aggression i stället kommer från antalet dödsfall de framtvingar och inte just att de är aggressiva. För när mina sebraciklider attackerar dem så biter jaguarcikliderna nästan alltid tillbaka just i slagsmålsögonblicket. De biter däremot aldrig först, det är alltid sebracikliderna som muckar med jaguarcikliderna och inte tvärtom. Och Sebraciklidshanen har givetvis också några rejäla sår på huvudet av dessa hugg, när jaguarcikliderna blir störra kanske det slutar värre än med bara några sår...
Kan det vara så att man har förväxlat aggressionen med hur farliga de KAN vara om någon försöker något?
Hur som helst, vi för väl se vad som händer, jag har ju fortfarande inga planer på att byta in dem så ni lär nog höra av mig om de plötligt en natt har förvandlats till vilddjur.
Mvh Fredrik Isaksson