Erik ÅNågra kompletteringar. Jag fick reda på mötet därför att Kjell berättade om det i någon tråd. Den inbjudan som gått ut till Riksmuseet hade inte nått mig. SARF hade inte fått någon inbjudan - men var välkomna. Genom att jag närvarade kanske SARF får en inbjudan nästa gång....
Aj då och jag som trodde att jag fick tipset av SARF - nåväl strunt samma
Invasiva arter är ett hot mot hobbyn i sig! Att man (=?) idag räknar invasiva arter som det största enskilda hotet mot biodiversiteten lärde jag mig först på detta möte (fast i en paus). Introducerade exotiska arter skulle (om det är sant) alltså utrota fler arter än till exempel avverkningen av regnskog. Jag har svårt att tro det, men fullt möjligt! När alltså guldfisk, tilapia, guppy och svärdbärare sprids i tropikerna utrotas fiskarter vilket är illa. Men det gör dessutom att fisk som kanske skulle varit idealiska akvariefiskar aldrig får sin chans att bli akvariefisk. När de internationella överenskommelserna om biodiversitet försvårar hobbyn kanske det inte bara är negativt, och mötena är inte nödvöndigtvis fiender till hobbyn utan bara en konsekvens av att det är så lätt att flytta varor och människor runt jorden. Alltså samma skäl som gör att vi kan få tag på en massa spännande fisk. Det är komplicerat detta, både biologiskt, juridiskt, politiskt och moraliskt.
Första gången jag hörde hur allvarligt myndigheterna ser på denna fråga var på ett "fisksymposium" som för ca. 10 år sedan arrangerades av Djurskyddsmyndigheten i Skara. Den som då var högste ansvarig för dessa frågor på SJV sa då i en paus (det är i pausen man får den nyttigaste infon ;)) till mig att de betraktade "akvariefiskarna som en tickande bomb för vår natur".
Men som du skriver - vi får vara beredda på att framtiden kan komma att se annorlunda ut och det viktiga är ju att vi får vara med och påverka vad som händer.
Ett positivt resultat av mötet var att SARF etablerade kontakt med burfågelfolket. Meningen är att upprätta ett nätverk även med herpetologer, smågnagarföreningar etc.
Håller helt med. Som jag har sagt tidigare så tycker jag man även skall försöka få med övriga akvarieorganisationer i Sverige och då inte bara NCS (som är den stösrta) utan även organisationerna för diskus, guppy, killis etc.