jarinen
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
De gånger jag har haft nicaraguense så har jag tyckt att den varit lite väl manisk i att jaga andra fiskar. Annars så är fisken i sig en ädelsten, med en hona som är vackrare än hanen.
Det sista paret lekte också ett antal gånger, men jag såg aldrig några yngel. Efter ett tag så tröttnade hanen på honan och jagade livet ur henne. Fisken är inte så hemskt aggressiv men de fiskar som den klarar av får som sagt finna sig i att bli jagade hela tiden.
Detta är mina erfarenheter. Andra har kanske en avvikande uppfattning.
Vilka fiskar hade du Nicaraguensen gick med under den tiden du beskriver?
Det skulle vara intressant med fler erfarenheter kring nicaragua cikliden, beskrivning kring nämnda ciklid brukar handla om att den är "relativt fredlig" , men jag är fullt medveten om att det ändå kan vara hur som helst med den saken, dom är ju individer..
Går det att skilja kön i yngre ålder? eller är det en grupp för utparning som gäller?
Mvh Jari
FI
Jag hade nicaraguaciklider för en tid sedan, ungfiskar, jag fick ut ett par men de hann aldrig leka, de var på väg flera gånger men en stor ancistrus envisades hela tiden att brassa in i deras grotta då utgrävningen började bli klar. Hur som helst så är de väldigt vackra enligt min mening och beteendemässigt så är de väldigt annorlunda mot åtminstone de andra centralamerikanare som jag har provat. Precis som jinnarparen så noterade jag att de inte var så aggressiva rent generellt men att de var ovanligt aktiva för att vara en centralamerikanare och att de gillade att jaga runt de andra fiskarna i karet utan synbar anledning. Det var kul i början eftersom karet livades upp rejält men blev snart bara stressigt och jobbigt att titta på. I naturen så har jag läst att de lever tillsammans med bl.a Parachromis dovii och det kanske är så att det krävs rejält stora och aggressiva arter för att hålla nicaraguacikliderna i schack.
Mvh Fredrik Isaksson
jarinen
Ok , så det går o skönja en röd tråd här, den gillar att jaga allt o alla, intresssant 2 som beskriver samma sak.
Men det är väl som vanligt att man får testa o se om det går, för det går ju inte att undvika att fatta tycke för den här fisken.
FI: "Missa inte mitt bildarkiv!" står det i din profil men det hade jag tydligen inte gjort, fanns ju minsann bilder på Nicaraguan, fina bilder på en fin fisk!
Vad skulle tänkas vara att föredra? Ett större par eller några mindre med tanke på min konfiguration:
Synspila par stora
Maculicauda 1st 10 cm
Asfraci 1st 12-13 cm
Mvh Jari
Daniel-Odell
min synspila ratar sallad och grönsaker men mumsar i sig oxhjärta och foderfisk med stor aptit. va ere för galen köttätare jag fått tag på?
jarinen
citat:Ursprungligen skickat av orm
min synspila ratar sallad och grönsaker men mumsar i sig oxhjärta och foderfisk med stor aptit. va ere för galen köttätare jag fått tag på?
Precis ! Men jag tror att Synspilor snabbt vänjer sig vid köttig mat och blir därmed en vaneätare. Den gillar det den får oftast, i mitt fall och gissar jag även hos dig mestadels foder baserat på kött.
I naturen så äter dom väl mest växter.
Det här med malar och Synspila hemma hos mig verkar inte vara nån kombination över huvud taget, den stora gibbin spöade han brutalt, de små ancistrusarna ska visst ätas opp, suck!
Mvh Jari
FI
jarinen: Jo du verkar ha råkat ut för riktiga malhatare du, man kan säkert ha olika tur med olika fiskar men chokladmalar och ancistrusar är malar jag själv tycker fungerar bra med större ciklider. Ancistrusar verkar ju inte vara någon höjdare för dig, kanske om de hade varit större, men chokladmalar kanske du skulle prova? Se i så fall till att skaffa ganska stora rackare på närmare 15cm med välutvecklade hullingar på sidorna, är de små så slutar de förmodligen på samma sätt som dina små ancistrusar.
En rejäl plecostomus kanske också skulle fungera, de ska tydligen vara tåligare än gibbicepsar och de har ju inte den där höga ryggfenan som alltid brukar se lite skamfilad ut.
Mvh Fredrik Isaksson
jarinen
Vad heter chokladmalen?
Kan inte hitta nåt på benämningen " chokladmal ".
Mvh Jari
jarinen
Silly me!
Tog för givet att Chokladmalen var en L mal, hittade den och den verkar intressant, men den tar inga alger dock va?
Mvh Jari
Daniel-Odell
nä inga alger. däremot allt som går in i munnen.
Moga_
Tror dere må være forsiktig med å fore synspilum med kjøtt. iallefall hvis dere bruker oksehjerte. Det kan ødelegge tarmsystemet deres som er beregnet på insekter og planterester.
Det er for tungfordøyeligt og kan skape problemer.
Lejonmarie
Hej
Vill bara kolla med er!
Tycker ni att det är vettigt att ha ett Guldsöms par och mitt Synspila par i en 540 liters burk???
Har fått lite kommentaren att det ev är för trångt att ha ett Synspila par i ett 540 liters!
Nu står jag inför kval, och framtidsplaner!
För jag vill ha dem kvar!!
jarinen
Leijonmarie:
Jag tycker att ett Synspila par går att ha i ett 540, däremot fungerande sällskap törs jag i nuläget inte ha nån åsikt om.
Att ett 540 är för litet för ett fullvuxet Synspila par tycker jag endast om dom måste bråka om revir, någon lika stor opponent är inte tal om i ett 540.
Men ett fullvuxet par med några mindre ciklider som inte utgör hot på paret går nog bra, det är ungefär vad jag själv håller på med i nuläget.
Har förresten skaffat 4 nicaraguenser för att senare ta bort förhoppningsvis 2.
Hade du tänkt att ha bara ett synspila par och guldsöm par i 540n eller?
Mvh Jari
Lejonmarie
Ja det är det som är frågan!
Men jag är oxå väldigt sugen på att driva upp mitt Guldsöms par som idag är rätt små!
Drömmen skulle vara att ha just guldsöm + Synspila paret i 540 liters karet!
Men då blir det kanske för lite plats?
Fajt?
Eller?
Jag sålde idag mina ciklider i mitt 170 liters kar, men dessa ciklider är ju såå sotra så det hjälper inte så mycekt. Har i och för sej just nu placerat Guldsömarn där för att de ska få lite lugn och jag ska försöka att protein mata upp dem lite extra!
Är sen sugen på ett hantel par, men de kan jag i så fall bara ha ett tag i 170 liter innn de växer ur det och då måste ajg köpa ett störra, då är frågan ska jag köpa ett 500 liters eller ks ajg köpa ett 700 liters och flytta över synspilorn aoch gGulsömarna dit, men jag vet inte riktigt om jag har möjlighet till detta! Kanske.. ska fundera!
Därför vill jag planera redan nu och tänak till, framåt!!
jarinen
Jag tror att Guldsömarna skulle funka ett bra tag med Synspilorna och att dom inte bryr sig speciellt mycket om varandra på grund av storleksskillnaden.
Jag har själv hållit på o meckat med alla möjliga ciklider i storlek 7-15 cm och dom jag varit tvungen att ta bort har varit just för att dom inte funkat sinsemellan, synspilorna har aldrig blivit hotade, det blir som 2 divisioner liksom.
Möjligen kan det bli lite knorr vid eventuella lekar, men nog skulle jag prova, är det nåt jag kommit fram till så är det just att med ciklider från den här världsdelen så vet man aldrig, de skiljer så mycket individuellt ochså.
Jag tycker det låter som bra utsikter att dom skulle kunna samsas i ditt 540 just med tanke på storleksskillnaden.
Mvh Jari
Lejonmarie
Ok!
Då kör jag med det så får vi se vad framtiden utvisar.
Nicagurensen tycker jag oxå är trevlig, har faktistk en ensam hona!
Man måste testa sej fram det är det enda rätta, tack för att svaren!
Marie
Daniel-Odell
Hoho min synspila har börjat bli galen, han hatar mina citrinellum och jagar alla utom den största hela tiden. Ja trodde de skulle vara relativt snälla :D
Mattias-Nilsson
Min är inte heller direkt nån hygglig prick, nu när Doviina leker i båda ändar av karet så tillåts han och Maculcadorna bara vara mitt i karet, det tycker han inte om!!! Han jagar Maculicadorna som bara den, tror inte det funkar så här i längden, några av Maculicadorna ser lite slitna ut.....
Dock verkar han tåla ganska mycket, när han kommer för nära Doviina far honorna ut och slår till honom, det ser ganska våldsamt ut, men det bekommer honom inte så mycket....
jarinen
citat:Ursprungligen skickat av orm
Hoho min synspila har börjat bli galen, han hatar mina citrinellum och jagar alla utom den största hela tiden. Ja trodde de skulle vara relativt snälla :D
Dom kan om dom vill! :)
Mvh Jari
mrgreed
>Mattias
Hjälper inte Doviihanen till vid leken?
Mvh
Danne
Daniel-Odell
APAPAPAP! inte hijacka den här tråden ni har en egen tråd där det bara skrivs om dovii (parachromis)