Lejonmarie
Tja
Har stökat om lite i mitt 540 men synspila paret är förståss kvar, går just nu där ensamma och ser lite förvånade ut över att inte små jaga nån annan haha.
Sen så ska synspilorna gå med Guldsöms paret, det har funkat bra så jag kör på den mixen ett tag till.
Mitt par har varit rätt fredliga hela tiden, kanske för att de har storleken på sin sida, hanen har passerat 20 cm!
Han börjar få mer och mer puckel och den börjar bli maffig.
Hmm problem med malar har jag inte heller haft, jo det förstås jag köpte små Ansistrus gold och fudnerade vart de tog vägen i början, köpte fler och jag har sedan dess inte hittat dem... De ligger nog i Synspila hannens mage!
Annars funakr det bra, jag har en blandning av malar, Gibicepsen fungerar bra, plecon är något hårdare på ytan har jag fått höra än ansistrusen. Men bara Ansistrusen kommer upp i storlek så går det bra.
Köpte en Panaque nigrolineatus "royal Pleco" helcool idag och det går jättebra. Men de är ju såå olika våra Synspilor och verkligen olika personligheter, härligt!
Lejonmarie
Nu har hanen börjat att uppvakta honon lite försiktigt och jag ser att han börjar förberda sej, gräver lite och vill vara när henne hela tiden :)
Kanske kanske så har de nu fått lugn och ro när de är ensamma i 540 liters karet.
Jag söker tips på hur man går till väga för att ev lyckas få en kull.
Förra gången de försökte så blev det romkorn på en sten, efter några dar så var hälften borta (uppätna) och sedan så försvann alla.
Nu går de ensam i karet och då borde förutsättningaran vara helt andra.
Kan jag göra nått, ska jag göra nått??
Lejonmarie
LEK PÅGÅR!
Nu vaktar mitt Synspila par i skifft troget på BTN modulen där rom kornen sitter. Jag såg detta igår så det är färskt. I går kväl så satt jag en lampa utan för akvariumet för att inte malarna skulle var där och käka!
Jag har loika sorters malar, bla. Choklad mal, Gibicips, Ansistrus, Pleco, "Royal Pleco" och ett gäng Corodoras.
TIPS: vad kan jag mer göra för att lyckas få en kull med småttingar!??
jarinen
Hej!
Kul att du har lek igen! , med så många malar tror jag antingen att nån mal råkar riktigt illa ut eller att i värsta fall någon lyckas kalasa i sig romen.
Vi får hoppas att dom klarar att få upp en kull denna gången och kom ihåg, håll oss underrättade om vad som sker, vill veta allt om synspilans beteende vid lek;).
Vem som vaktar och om hanen är en feg familjefar som drar vid minsta strul och så som ibland beskrivits?
ps. Samtliga malar skulle få utrymma karet om jag hade ditt läge,men det är jag det.
Återigen kul att dom leker!
Mvh Jari
jarinen
Nu har jag haft mina 4 Nicaraguense i en månad ungefär och det funkar bra och jag har nog fattat rejält tycke för den här cikliden.
Så numera består populationen av:
1 Tomocichla asfraci
2 Vieja Synspila
1 Vieja Maculicauda
4 Hypsoprys Nicaraguense
det här känns som något som kommer att fungera, man har ju meckat en del det sista halvåret med fisk, dock så har Tomocichlan visat prov på det ökända lynnet emellanåt, kanske börjar den bli könsmogen.
Ibland läxar han upp Maculicaudan nåt ruskigt , den hinner helt enkelt inte undan, nån snabbare fisk än Tomon har jag aldrig sett.
Har varit inne på det här med att mina Synspilor ändrat både färg och form i en annan tråd på de här 7 månaderna som jag haft dom.
Nu har jag uppdaterat min Zoon med både Synspila och Nicaraguense bilder, slå gärna en bläng vet jag!
Mvh Jari
FI
jarinen: Vilka vackra nicaraguense du har hittat. :)
Jag såg att du inte var säker på vilket kön tre av dem hade, jag vet inte om det är samma fisk men fiskarna på bilderna 6,9 och 11 visar en hane, honorna har omönstrade fenor så det är prickarna på fenorna jag går efter, samt den röda avslutningen vid ryggfenans spets som jag inte heller har sett på någon hona.
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
kanonfina nics, bra bilder!
hur stor var din synspila-hane när han började få knöl?
anli
Vilka härliga exemplar Jarinen!
Både viejan och nikaraguan hamnade ett snäpp högre på min önskelista.
Kanonbilder!
jarinen
citat:Ursprungligen skickat av orm
kanonfina nics, bra bilder!
hur stor var din synspila-hane när han började få knöl?
Just pannan har nog sett ut så där hela tiden, menar du att den börjar få lite knöl?
Nåt mycket större än hanen är nu tror jag inte den blir, bara grövre.
Mvh Jari
Daniel-Odell
aha
Lejonmarie
Nu simmar det små små yngel på 1 mm, sitter som i en klunga mot en sten och mamma Synspila vaktar ivrigt!!
NU behöver jag Er hjälp för att ha en chans att lyckas få nån småtting att överleva.
Kom med TIPS, snälla!
Jag har som jag skrev tidigare att jag har en hel del malar i karet. Fick tips att plocka bort dem,ska kolla om jag ska få bort dem.
Men vet i så fall inte var jag ska stoppa dem udner tinden, ahr små riotetror i mitt 170 liters och hantlat käkar Choklad malarna upp små tetror?
Jag ska åka bort till helgen, ska jag låte en lampa lysa framför ynglen så att de inte blir tagna av malarna??
Kom med tips, vad ska jag göra för att lyckas!!;)
jarinen
Trevligt! Hursomhelst ska du ju vänta till dom blir frisimmande och sedan skulle jag suga ur kanske hälften av ynglen till ett yngelkar, lämna iallafall ett gäng yngel kvar som dom kan fortsätta att vårda så det inte uppstår komplikationer mellan paret.
Eller helt enkelt låta det ha sin gång och se om några klarar sig, har dom klarat sig till frisimmandestadiet tror jag inte det är nån fara om du bara har malar i karet, det är väl romen som är intressant för dom.
Mvh Jari
Lejonmarie
Fortsättning följer!
Jag har kollat till paret och de vaktar troget.
Jag har matat lite extra så att det inte är för hungrigt i kartet för att se till att öka chansen för ynglen.
SKulle ställa dit en tegelsten i närheten av där de plaverat ynglen, hanen kom simmande mot min hand så jag tog upp handen av bara farten haha. Nu står tegelstenen med håligheter i närheten, den kan fungera som "barnkammare"
Tyvärr så är nu ca hälften av ynglen redan borta, vet inte vad som hände. Men det är en hel del kvar, så jag håller tummarna för att några klara sej.
Har ingen yngel kar!
?? Vet ni hur man ska göra med belysningen!!!????
PÅ eller AV
Jag kommer med fler rapporter
Johan
hittade idag några ex av Vieja synspila så jag köpte 4 st, mycket vacker fisk. mina är nu runt 5-6 cm så de är inte stora, när började ni se köns skillnad på era?
jarinen
Att se könsskillnad på Synspila i yngre ålder är nog riktigt svårt om inte omöjligt, finns ett säkert sätt som jag dock inte har någon erfarenhet av själv, nämligen att man tar opp fisken och studerar skillnaden mellan genitalen.
Det ska finnas nån bok som beskriver och har riktiga luppfoton på ciklider om hur det skiljer o så.
I äldre ålder så får ju hanen betydligt brantare panna än honan så då är det lite lättare men inte helt säkert ens då.
Skulle vara intressant om nån här på forumet har erfarenhet att könsbestämma på det här sättet och kunde dela med sig.
Har varit med i en diskussionsgrupp om centralamerikaner där man uteslutande använde den metoden och jag blev själv rekommenderad att tillämpa det här med mina Tomocichla, men jag har inte engagerat mig vidare i ämnet.
Mvh Jari
Johan
hittade dena bilden
http://www.cichlidenseite.de/helmke/h09.jpg
blir de så här ..ser inte så snygga ut enl min mening
Daniel-Odell
hehehe ser ut som en tumör :D
nej huvuden som ser ut sådär tillhör nog sällsynta extremfall. Huvud som jarinens är nog betydligt vanligare och om gudarna ler mot en kanske man får en som ser ut som den Ad har fotat på zoopet.com
http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/332.jpg
Johan
växer de relativt snabbt eller långsamt. jag tycker själv att det gulsdöm paret jag har växt förbluffande bra för att gå i ett 222
Daniel-Odell
Snabbt tycker jag. min drog iväg ca 2-3cm i månaden tills 15cm ... nu har han stannat av lite.
Johan
de ska upp till runt 30 läste jag, hur länge tror ni det tar?