citat:För övrigt så har jag börjat att fundera på att skriva en ny artikel om dovii. Titel: P Dovii - the next generation. Alla har kanske inte läst den första.
En halv A4 sida är också nerskriven om "Texas"cikliden H Carpinte
Låter kanon! :) Carpinten är jag själv väldigt intresserad av, jag funderade faktiskt på att skaffa ungfiskar till 222-litrarn där jag har de mindre jaguarerna men tordes inte pga den enorma aggression det låter som att de bisitter.
Klyftigt det där med "the next generation". ;) ...jag måste nog göra något liknande om mina ungfiskar någonsin växer upp och blir stora.
Hur som helst, för en centralamerika-fantast som jag själv så smärtar det att det är så få artiklar från detta område i ciklidbladet, det handlar mest om malawiciklider och tanganyikaciklider... och diskus förstås... Inget ont om dessa ciklider men det vore bra om fler får upp ögonen för de centralamerikanska cikliderna då de nog får räknas som sveriges opopuläraste ciklider just nu... Frågar man efter centralamerikanare i butikerna så får man sällan positiva svar och forumen är ju inte direkt överösta av frågor om centralamerikanare heller...
Jag hoppas att det är fler än du där ute som sitter och knåpar ihop artiklar om centralamerikanare.
Helt appropå bara, i amerika verkar det inte vara särskilt populärt med afrikanska ciklider längre, i alla fall inte om man ska gå efter hur forumen ser ut, centralamerikanarna ser faktiskt ut att vara populärast och sedan kommer sydamerikanarna med oscarn och guldsömmarn i spetsen. Tvärtom från hur det ser ut i Sverige med andra ord. Vi svenskar brukar ju ta över allt som sker i amerika efter ett tag, ska man tolka detta som att de centralamerikanska cikliderna kommer att få ett uppsving i framtiden? ;)
citat:En fundering på det här med digitalkamera. Använder ni blixt när ni fotograferar.
Jag kör utan blixt nu för tiden, anledningen är att fiskarna får helt annorlunda färger om jag använder den inbyggda blixten. Har man en bättre kamera än vad jag har så kan man oftast ställa in slutartiden och då borde det gå bra att fota utan blixt så länge ljusförhållandena är bra. Med min kamera så är det lite knepigt, slutartiden ställs in automatiskt och jag har nog aldrig fått den snabbare än 1/80 sekund vilket inte är tillräckligt för att fånga en fisk som rör på sig. Jag måste antingen vänta tills fisken står helt stilla eller också följa med fiskens alla rörelser(inte lätt) och fotografera den då den simmar.
Det är ruggigt svårt men med digitalkameror så ser man ju direkt hur resultatet blir och det gör ju inget om endast 10 bilder av 100 är bra så det funkar ändå ganska bra tycker jag.
Klicka på länken i min signatur för att titta på mitt bildarkiv.
Mvh Fredrik Isaksson