FI
En annan sak, jag noterar att din hona var lite gulaktig precis som min... Var även hanen lite gulaktig under uppväxten innan han fick den där vackra lilatonen?
Mvh Fredrik Isaksson
jinnarparen
Får börja med att tacka för komplimangerna. Det sporrar mig att lägga ut fler bilder på andra arter också som jag har haft och fotograferat. Tyvärr är det så att jag har haft fler än vad jag har fotograferat (men det skall bli ändring på det nu med den nya kameran).
Var i början av Juli över på Danmarks akvarium och hade då videokameran med mig. Där filmade jag bland annat Citrinellum, Sebraciklider, Salvini, Nicaraguense samt en jaguarhane på minst 40 cm eller om det inte var närmare 50 cm. Tyvärr så hade han passerat bäst före datum med marginal för kroppen hängde rejält på honom, han hade knappt styrfart när han simmade men stor var han. Skall se om det finns några tydliga bilder som jag kan lägga ut.
orm: Tyvärr så har jag inga ungdjur av jaguarerna, detta är en sak som jag själv ångrar mycket idag.
FI: Vad det gäller Texascikliden så är det en Carpinte. De cyanoguttatum som jag har haft hade mycket mindre fläckar på kroppen. De var dessutom blekare också, mer åt det vita hållet. Den blåaktiga färgen få jag nog skylla lite på lysrören i karet, men det ser väldigt vackert ut i alla fall.
Vad det gäller jaguarerna så blev de som det står på sidan 31 resp 23 cm. Bilden är tagen bara någon månad innan jag sålde dem. Hanen var också lite gulaktig innan han färgade om helt.
Vad det gäller höjden på kroppen så kommer era också att få den så småningom. Det kommer med åldern. Hanen var länge snarlik honan i kroppsform.
Ola
Hej,
Eftersom ni är rovfantaster så undrar jag bara om texascikliden är allätare som det står på zoopet eller om det käkar levande fisk som salvini etc...
Mvh Ola
chrillo
Hej!
Inte racka ner på Malawis nu =). Jag har även ett 540l kar med 7 stora ståtliga delfinciklider och några rödzebror och de är precis lika personliga som jaguarerna enligt mig. Ibland simmar de mot utsprutet på pumpen upp och ner precis som riktiga delfiner och de är även väldigt nyfikna då man kommer nära karet. Det som dock inte är lika intressant är deras yngelvård som är så gott som obefintlig. Men ett stort kar med blått ljus och ett gäng delfiner är en riktigt vacker syn kan jag säga.
Hur som helst så har jagg hanen och honan kämpat med varann ett tag nu de far runt och spänner ut sig och utmanar varann hela tiden. Ingen av dem verkar dock ha nått särskillt övertag för båda är alerta och krya och mellan fighterna simmar de bredvid varann som vilket par som helst. De har dock börjat gräva rejält igen och skrubbar stenar så äggläggning är inte långt borta nu.
Bilder kommer så fort jag får internet i nya lägenheten då kommer även filmer och bilder på våra andra 2 stora kar.
walle_1
WOHO vilka underbara firrar. Speciellt jagghannen. Enormt snygg fisk. Ser ni käkpartiet på den besten? obeskrivligt. Nu blev man så in i bomben inspirerad att maxa ut jaguaren till en maffig fisk som din. Hoppas man lyckas få sådär fina färger på den. Helt otroligt, där grabbar har ni snyggast i Sverige. Måste till och med säga att den knäcker jumbo, iaf i mitt tycke.
Tänkte fråga dig FI om lite lysrörsval. Just nu har jag sunglo+powerglo. Jag skulle vilja byta ut sunglo mot ett blåare rör. Frågan är om jag ska ta ett till powerglo eller ett marineglo. Jag har aldrig sett ljuset från ett marineglo så jag är rädd att det blir för blått. När jag har bara mitt powerglo på så blir det ganska mörkt, lite som en djup kall sjö. Det skulle gärna få bli lite blåare, men hur mycket blåare blir det med marineglo? Blir det knallblått eller bara lite blåare. Du kan väl ta ett kort utan blixt på ditt kar från lite håll så kanske man får en uppfattning om ljuset. Jag ska även fråga på zoo om dom kan prova ett där så jag får se. Dom har nämligen bara powerglo i sina kar där. Det är otroligt snyggt, men jag skulle vilja ha det ännu lte blåare.
Tack för fina bilder, nu kommer man sova gott i natt=)
jinnarparen
Hej
Nu har jag uppdaterat min sida igen.
Bland annat med en liten film, som jag tog på semestern, av en massiv Guldsömhane. Större puckel på huvudet ser ni inte!!!.
Denna finns på Sydamerikalänken. Hoppas det funkar
FI
walle:
"Helt otroligt, där grabbar har ni snyggast i Sverige. Måste till och med säga att den knäcker jumbo, iaf i mitt tycke."
Jepp jag håller med, Jumbo har blivit ifrånåkt! =)
"När jag har bara mitt powerglo på så blir det ganska mörkt, lite som en djup kall sjö. Det skulle gärna få bli lite blåare, men hur mycket blåare blir det med marineglo? Blir det knallblått eller bara lite blåare. Du kan väl ta ett kort utan blixt på ditt kar från lite håll så kanske man får en uppfattning om ljuset."
Marine-Glo ger ifrån sig ett knallblått ljus, inga andra färger syns, bara blått.
Men ett Power-Glo är ett fullfärgsrör, det är inte blått utan snarare vitt, kombinationen Power-Glo och Marine-Glo är det jag har i båda mina "stora" kar.
Bilder tagna utan blixt kan du se nedan.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=15&image=akvarium39_alla.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=15&image=akvarium37.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=15&image=akvarium35.jpg
Personligen så tycker jag inte att ljuset blir märkbart blått på detta sätt, det blir bara mindre gult och allt ser bara mycket friskare och renare ut.
Hur växter trivs i detta ljus återstår dock att se, jag har några växter i 222-litrarn men än så länge så är det för tidigt för att kunna avgöra hur de klarar sig.
Mvh Fredrik Isaksson
FI
jinnarparen: Hahah, är det verkligen meningen att de ska ha en sån där stor puckel?... Såg ju helskumt ut! ;D
Citrinellumen i centralamerikalänken var definitivt inte att leka med. ;) Snacka om kraftig och bastant firre! Med tanke på hur min hona betedde sig då jag skulle rengöra karet så vill jag inte ens veta hur den där bamsing betedde sig... Ajajaj!... :O
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Ja det blir nog ett marineglo ändå. det såg inte så farligt ut på dina bilder. Såg bara vitt ut inte alls blått. men jag antar att det ser blåare ut i verkligheten. Det är främst gruset tycker jag som blir så fruktansvärt fult av gult ljus. Til och med när jag har bara powerglo-röret på så ser gruset gult ut. Så det behövs lite blåton för att jag ska bli nöjd. Så det får nog bli ett marine.
jinnarparen
Ola: Du undrade om lite om Texascikliden. Den är en allätare precis som du skriver. Visst, finns det tillräckligt små fiskar i karet så slinker de nog ner också. Men den är ingen utpräglad rovfisk som exempelvis jaguarcikliden.
FI: vad det gäller citrinellumen så gick de i ett kar med en bottenarea på säkert 10 kvadratmeter, vattendjupet är väl 1,5 meter. De går där tillsammans med arowanor, svart pacu, en stor cichla art, malar på drygt halvmetern samt den stora jaguarhanen. Och..de gick där med en stor kull yngel. Citrinellumen var de minsta fiskarna i detta kar.
Börjar redan nu misstänka att övriga fiskar får fullt upp när mina citrinellum har vuxit till sig. De är än så länge inte speciellt stora men de växer fort.
walle: vilken jaguarhane är det du refererar till. Det kan väl inte vara gamla Magne (så hette han faktiskt, honan hette Magda), jag har letat bland övriga inlägg men inte blivit klok på vilken fisk det är. Jumbo jaggan skulle jag också vilja se. Vad är det för länk till denna?
FI
Martin:
"Ja det blir nog ett marineglo ändå. det såg inte så farligt ut på dina bilder. Såg bara vitt ut inte alls blått. men jag antar att det ser blåare ut i verkligheten."
Det där är "verkligheten" så det ser ut precis så där... ;)
Hur som helst så måste du ha Marine-Glo-röret längst bak och du måste troligtvis byta båda rören, efter ett halvår så brukar man säga att ljusstyrkan halveras och om du har ett nytt Marine-Glo och ett gammalt Power-Glo så kommer det att se ut lite för blått gissar jag... Power-Glo-röret måste hela tiden lysa starkt, Marine-Glo-röret kan du däremot ha typ hur länge som helst eftersom det inte gör något om det börjar lysa svagare efter ett tag.
jinnarparen: Jodå, det är gamla Magne vi pratar om. ;) Ruskigt snygg och stor jaguarhane. =)
Jumbo kan du bl.a se här...
http://aquamojo.com/managuense/Jumbo%2066b.jpg
Kroppsformen på Jumbo är inte så speciell, ser lite fjesig ut på något sätt... men fenorna och färgteckningen på fenorna är ju minst sagt speciella, jag har aldrig sett något liknande tidigare och Jumbo är väl i det närmaste en världskändis på forumen pga dessa vackert mönstrade fenor. :) Martins jagga har för övrigt liknande linjer på basen av fenorna precis som Jumbo, min hane har bara prickar...
Mvh Fredrik Isaksson
FI
Jag har fotat lite och här är en lite halvdassig bild på den största ungfisken från jaguarparets första lyckade kull. Den är ca 5cm och har nu börjat få lite jaguarmönster på sig, det blir intressant att se vad det blir av denna fisk. :)
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=22&image=jaguarciklid_yngel05.jpg
Jag smyger även in en bild på mina två blivande monster som växer så det knakar.
En Polypterus senegalus och en Pseudoplatystoma fasciatum, även kallade fängädda samt tigerrandig skovelnosmal.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=14&image=fasciatum24_senegalus.jpg
Skovelnosen har vuxit från 7cm till 15cm på 3 månader... Skaplig tillväxttakt. ;)
Det finns fler bilder i bildarkivet, klicka på länken i signaturen.
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
Hej,
Hur länge kan jag hålla ett jaguarpar i ett 325L kar? måtten är 130*50*50 cm, det had eklart varit bättre med ett längre för reviret, men har tyvärr inte det...
Det passar perfekt in att hålla storarovciklider i det karet nu.
Undertiden ska jag spara till Discus och när jag har pengar till Discus så har förmodligen ex Jaguarerna vuxit ur karet.
FI: Vad matar du en liten jaguar på ca 5cm med? delar av räkor,räkmix,guppys??
MAN BLIR SÅ GRYMT BITEN AV JAGUARERNA NÄR MAN LÄSER PÅ DENNA TRÅDEN!!
Mvh Ola
walle_1
Jinnarparen: Jo, det är precis din jag pratar om. Mycket fin och robust jaguar. Jag tycker käkarna ser så grymt kraftiga ut, skulle inte vilja få ett bett av dom=)
"Skovelnosen har vuxit från 7cm till 15cm på 3 månader... Skaplig tillväxttakt. ;)"
Jodå, fiskar som blir uppåt 1 meter har jäkligt bra tillväxttakt i början. Det är en sak som är kul med så stora fiskar. Det som är mindre kul är att man måste göra sig av med dom. Den röda ormhuvudsfisken (sluta tjata om dina jävla ormhuvven=)) har jag läst att den kan växa ända upp till 2-3 cm i VECKAN om den får tillräckligt stort kar. Det är ju helt sanslöst. Jag funderar starkt på att införskaffa en sådan igen när jag flyttar hemifrån och köper det där drömkaret på 1225 liter (dröm på bara=)). Man kan ju alltid hoppas. Men troligen så har man så dålig ekonomi när man flyttar så då får man ha det kar man har. Men nån gång ska jag iaf skaffa det där drömkaret, även om det blir uppåt 70-80 år, det är en sak som är säkert=).
walle_1
"Hur länge kan jag hålla ett jaguarpar i ett 325L kar?"
Min är närmare 20 cm nu. Han skulle utan problem kunna ha halva mitt akvarie bara. Eftersom han är själv så har han ju inget revir. Men om du ska ha ett par och dom är helt ensam, så skulle jag tippa på uppåt 25 cm. Det är vad jag tycker, någon annan tycker säkert annorlunda. Köper du små fiskar (5-6 cm)så dröjer det ca ett halvår att dra upp dom till 20 cm, 2-3 månader till om dom ska upp i 25.
"Undertiden ska jag spara till Discus och när jag har pengar till Discus så har förmodligen ex Jaguarerna vuxit ur karet."
Under tiden du spar så kommer du bli så biten att du köper ett större kar åt jaguarerna och struntar i diskusen.
Ola
Hej!
Walle_1: Hoppas också att jag blir rejält biten av dem... har bara blivit det av Malawi änsålänge.
Det kanske kan vara ett sätt att få ett större kar om jag säger att fiken blir för stor för akvariet? :P Sedan vill man ju vara med i dessa otroligt intressanta diskusionerna=) Måste fråga när jag ändå är ingång vad jaguarens naturliga fiende är? finns det en naturlig fiende som är en fisk?
Hur får jag tag på jaggorna? har aldrig sett dem i affärerna, vill ju självklart ha dem från dom är 5-6cm så jag får vara med i hela uppväxten=)
Mvh Ola
FI
Ola:
"Hur länge kan jag hålla ett jaguarpar i ett 325L kar? måtten är 130*50*50 cm, det had eklart varit bättre med ett längre för reviret, men har tyvärr inte det..."
Gissningsvis i något år...
De växer snabbast i början och saktar sedan ner mer och mer och blir dessutom lugnare ju äldre de blir, du kan utan problem skaffa jaguarer och låta två stycken para ut sig och sedan få uppleva många många lekar innan akvariet kommer att börja kännas litet.
Mina skulle utan problem kunna gå i ett 20cm kortare kar och mina är nu 26cm och 22cm och växer på sin höjd 0.5-1cm per månad eller något liknande. De har även blivit så pass lugna inför lekarna att jag inte alls känner någon panik att uppgradera karet längre. Det var värst då hanen var ca 20cm och honan 15cm, vid den storleken så kunde hanen helt och hållet tappa kontrollen och bara tokattackera honan gång på gång... Men nu har de lugnat ner sig och vid sista leken så såg jag i princip inga aggressioner alls, de få utspel hanen gjorde klarade honan av galant genom att bara väja undan.
Vill du ha jaguarer så tycker jag att du ska skaffa jaguarer, blir det problem efter 1-2år eller så så får du väl antingen fundera på att skaffa ett större kar eller byta in fiskarna och skaffa diskus istället. Gör inte valet svårare än det behöver vara. ;)
"FI: Vad matar du en liten jaguar på ca 5cm med? delar av räkor,räkmix,guppys??"
Artemia, vita mygglarver, bitar av abborre, hikaripellets, Sera Cichlidsticks och jaguaryngel.
Frysfodret är basfodret eftersom de verkar växa bättre av detta jämfört med pelletsen men 2-3ggr i veckan så får de pellets bara för att de ska få i sig alla nödvändiga vitaminer och för att de inte ska bli så kräsna.
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
Tja!
Det var ju glada nyheter=)
Men nästa problem blir ju att få tag på jaggarna!
Har som sagt aldrig sett dom i affärerna här hemma runt Malmö.
kanske ska be en av personalen att beställa hem 4-5st från deras grossist?
Man borde ju kunna ha te.x ett par av Sebraciklid eller sajcia ibörjan? Zebrorna kommer ju säkert att leka då blir det en massa yngel i karet som jaguarerna kommer käka när dom blir lite större?
Mvh Ola
ÖÖÖÖÖÖÖÖVER COOLT SKA DET BLI=)
Daniel-Odell
Om inte zebrorna slår ihjäl jaggorna först.
Ta en heldagstur till zoomässan i kungsbacka, när jag var där sist hadde de fina jaggor i rejäla storlekar, ring å hör med dom först om du nu skulle få för dig att ta en 3-4 timmars åktur :)
Ola
Hej,
Ta en sådan dagstur blir nog sissta valet såfall... ska först kolla sandbyciklid... Vill dessutom ha jaggorna från dom är hyffsat små under 10 cm iaf. vad fick ni ge för era jaggor?
Mvh Ola