jinnarparen
-----Newsflash-----
Mina dovii håller på att lägga ägg.
Kolla in bilderna.
http://medlem.spray.se/jinnarparen/dovi_egg.jpg
http://medlem.spray.se/jinnarparen/dovi_egg1.jpg
http://medlem.spray.se/jinnarparen/dovi_egg2.jpg
Det är för övrigt också bland de första bilderna som jag tagit med den nya kameran. Kvaliten är inte den bästa (beroende på att jag inte hittat alla inställningar ännu) men det blev skarpare bilder än med videokameran.
Har också sett att ni varit väldigt aktiva sedan jag var här inne sist. Får ta mig tid att läsa alla inlägg så att jag kan hänga med i snacket.
Något snappade jag emellertid upp. Det var det här med sk strykfiskar. När jag hade min jaguarer så hade jag länge silverhajar i samma kar (mest beroende på att jag skaffat dessa innan). Dessa blev aldrig uppätna eller så då de var runt 20 cm. En annan bra strykfisk som jag provat på är diamantbarb (lär bli uppemot 45 cm i det vilda). Jag hade bara en men den var lite över 20 cm.
Jag tror nog mer på ickeciklider som strykfiskar då dessa inte ses som ett hot på samma sätt som andra ciklider. Har man mycket grottor eller liknande så kan man ha stora malawizebror som strykfiskar. Men pass på, dessa kan vara väldigt tuffa.
Det är ju trots allt det lekande paret som kommer i första hand.
walle_1
Idag var jag på zoo dit jag sålde mina tre jaguarer och hjälp va smal och liten som var motför min. Färgerna på dom var heller inte mycket att jubla över om man jämför med den jag har kvar. Den har verkligen blommat ut sedan dom andra försvann. Vi matade dom med några black molly som vi råkade ta från ett annat kar. Dom blev väldigt glad att få lite mat. Jag har en kort film på när en av dom tar en molly, ska lägga in bilderna på hemsidan så ni får se, och filmen ;).
FI
jinnarparen:
Grattis till leken med vargarna! =)
Det jag speciellt noterade på bilderna var att äggen var typ dubbelt så stora som jaguaräggen, lägger de fortfarande lika många ägg som jaguarerna? Honan måste se hyffsat fet ut innan leken i så fall. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Jinnarparen - jakligt coolt med leken pa dovii, om jag hade rum till dom skulle jag garna vilja prova pa dom men man skall visst ha ett kar av storlek Malaren.
FI - jag har ingen aning vad det ar som gor att dom vaxer snabbare nar dom ar i samma vatten som foraldrarna men om jag jamfor dom jag tog ut mot dom som ar kvar ser det ut som en mus mot en elefant - och det ar fran samma kull.
jinnarparen
Mycket riktigt så är äggen betydligt större än jaguaräggen.
Antalet blev inte så många, kakan är ungefär 6 cm i diameter. Honan är runt 15 cm medans hanen är runt 17 cm.
Hanen fullgjorde sina uppgifter och befruktade äggen, jag har inte sett han knaprade i sig fler ägg.
Jag lade inte märke till något speciellt hos honan. Det enda som jag lade märke till var att när jag kom hem igår så var skifferstenen helt renputsad.
Faktum är att jag först reagerade när jag efter att först tagit några bilder med kameran satt och tittade på dessa i datorn. Det var då jag upptäckte äggläggningsröret. När jag sedan gick för att titta igen så hade honan börjat lägga äggen.
I förrgår när jag satt och tittade på dem så såg jag inte alls till något äggläggningsrör. I och för sig så tittade jag inte så noggrannt heller. De har hållt på och grävt och putsat sten i 1,5 vecka nu.
Jag hade faktiskt inte väntat mig någon lek så det blev en glad överraskning. Jag tycker att paret är för små ännu för sånt här men det beror väl på att de fick gå så länge i ett litet akvarium. De är ca 19-20 månader gamla nu (jag har för mig att de föddes någon gång i Januari 2002 ...eller var det i December 2001).
Detta börjar aktualisera tanken på vad jag skall göra av de resterande 7 st. Förhoppningar finns att få ut 1 par till. Av de återstående 5 finns det 2 säkra honor och en starkt misstänkt hane. Denna är i storlek med de båda andra men verkar vara betydligt fredligare då han inte alls tar för sig. Sedan har jag min misstänkta "mini"hane (den är ca 3-4 cm mindre än de övriga hanarna) som jag skrivit om innan.
Ola
Walle_1 Ska bli kul och se filmen när jaggan tar Blackmollyn=)
Ska till Södrasandby idag=)hoppas på att Jaggorna finns inne.
Blev av med mina Scalarer och Riotetror igår=)
Det kanske kan vara en ide Jinnarparen! att ha ikke Ciklider som target fish? men man måste nog köpa dom så dom har rejält försprång i tillväxten gämfort med jaggorna.
Tror ni man skulle kunna ha båda Örånål och fengädda eller Ormhuvud?
6 st jaggor
lite malar
Öronål?
Fengädda/ormhuvud
Targetfish-Sebra ska jag testa fröst med.
Mvh Ola
walle_1
Närbild på jaggan
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/augusti_10.jpg
Bilder från zoo:t och filmen på black molly matningen kommer en anna dag. Sitter på modem och orkar inte lägga in alltför mycket åt gången.
Daniel-Odell
mbuna makes great feeders
upptäckte jag idag. det är ju super, har flera polare som har mbuna-kar å har massor med småfisk.
FI
walle:
Grymt vacker jagga! =D Bra kvalité på fotot också. :)
Nu skulle du bara behöva ta bort det där Sun-Glo röret så att du får bort den där gula färgen... Får du bort gulfärgen i karet så kan jag garantera att du kommer att se de glågröna färgerna på fenorna som du inte trodde att han hade ännu. Han kommer att bli som en helt ny fisk... nästan i alla fall. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Fredrik; jag sag just din "thread" pa AC med jaguarbilder - jakligt impad skall jag saga, suverana bilder!!!
FI
orm:
Dyrare mat kan du knappast ge fiskarna... :P
Farsan bytte in säkert 20-30st 5-10cm stora malawisar för typ ett halvår sedan, jag kommer inte ihåg hur mycket han fick för dem men det var en REJÄL summa i varje fall. Det är dyra slantar du kastar bort med andra ord...
INXS:
Tackar! =)
Jo jag tänkte jag skulle posta på AC för en gång skull, de börjar nog bli less på allt mitt postande på PredatoryFish-forumet snart. ;D
Brukar du hänga på AC eller råkade du bara snubbla dit?
Mvh Fredrik Isaksson
imported
FI - jag brukade hanga dar for nagat ar sedan men blev less pa allt tjafs - nu kollar jag in det valdigt sallan.
walle_1
citat:Grymt vacker jagga! =D Bra kvalité på fotot också. :)
Tackar, tackar. Jag knäppte lite kort idag och det där blev bäst så jag la in det på en gång innan man glömmer det.
citat:Nu skulle du bara behöva ta bort det där Sun-Glo röret så att du får bort den där gula färgen... Får du bort gulfärgen i karet så kan jag garantera att du kommer att se de glågröna färgerna på fenorna som du inte trodde att han hade ännu.
Nästa tisdag ska jag på sjukhuset i Gävle, då ska vi åka in på zoo före och köpa ett nytt rör. Sunglo är fruktansvärt fult och jag ska aldrig köpa det mer, om man inte ska ha väldigt mycket växter då förstås. Appropå det blå-gröna färgerna så har han såna och har haft det länge, vet inte om det syns på korten. Det är bara så att ibland syns det väldigt tydligt, ibland nästan inte alls. Jag antar att det beror på vilket rör han står under. Jag tror som du att de färgerna kommer att synas bättre med ett blått rör.
Vad är AC för sida?
Daniel-Odell
mmm va e AC för sida?
FI: i stockholm säger dom åt en å spola ner skiten om man ringer å frågar om de vill byta in malawi.
Ola
KÖPTE ETT PAR JAGGOR IDAG!!! ÖVER LYCKLIG
hanen närmre 20cm och honan ett par cm kortare.
Är det en ide att fånga grodyngel?
http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleri.asp?oid=75527&gid=97449
Svara gärna det med grodyngel, såfall fångar jag det imorron (hoppas det fortfarade finns kvar)
Sebrorna som jag tänkte ha till targetfish var små 4cm så det var lite smått så har ingen targetfish än=( är det ett måste innom kort tid?
Jag ska bort i 4 dagar...
Mvh Ola
walle_1
Svarar väl på min egen fråga då. AC =
www.aquariacentral.com
Grattis Ola. Otroligt att du lyckades få tag på så stora fiskar. Men ville du inte ha små fiskar? Nu kommer du att få byta kar tidigar än planerat, ibland kan det vara dåligt att köpa första bästa man får tag på. Hur ser fiskarna ut, är dom fina och i bra kondition.
Appropå grodyngel så har dom blivit grodor för länge sedan så du lär inte hitta några. För det andra så är dom fridlysta så det är förbjudet att fånga dom. Du får inte heller fånga grodor, eller några andra amfibier. Skaffa foderfisk, typ löja, mört, små abborrar. Dom växer otroligt fort av det.
Ola
jo, jag ville ha småfiskar, men det är ju ganska svårt att få tag på, dessutom så var dessa redan ett par.
Jo lär ju få byta ut lite tidigare än väntat=( men en dag i taget.
lade ner lite räkor nu, dom visar inte mkt tendens att dom är köttätare, har iaf fått se hanens stora gap!!
Har lite tuppkams yngel och 2 st tetror i karet, hoppas jag får se när jaggorna tar dem!
Måste jag skynda mig med att skaffa en targetfish?
löja,mört och abborar, jag bor inte nära en sjö precis...=( men gör så gott jag kan med malawi yngel å tuppar.
Kan jag ha en öronål i karet? hade blivit lite mer intressant då.
Det var kul och se att var än hanen simmar så följer honan efter hack i häl!
kanske ska gräva upp lite mask?
Ola
Dom käkar inte mina frusna räkor som jag lägger i-Varför?
Inte heller tetrorna, är det bara för att dom just har kommit till mig? ska som sagt bort imorron, komme rhem på söndag, ska jag be mamma lägga ner en räka om dagen eller?
FI
Ola:
Va' kul! Du måste nästan fota fiskarna så att vi får se hur de ser ut. :)
Appropå det där med targetfish så är det nog ingen fara just nu, fiskarna är ju redan ett par så de värsta stridigheterna borde dyka upp först om hanen börjar uppvakta honan och jag är tveksam till att han kommer att göra detta redan nu... Men försök fixa någon targetfish så fort som möjligt i alla fall, bara för att vara på den säkra sidan.
Appropå matproblemet...
Vet du vad de har gett fiskarna för mat i butiken?
Det kan nog vara bra att ta reda på detta eftersom fiskarna är så pass stora och troligtvis redan har hittat ett favoritfoder.
Mina äter BARA hikaripellets, de har kört fast totalt i detta och de tittar inte ens åt någon annan mat... :P Slänger jag ner räkor, fiskbitar eller något frysfoder så står de bara och tittar på mig och fortsätter vänta på deras kära pellets... ;D
Men jag ska göra ett försök att vänja av dem, jag köpte räkmix idag, en variant som bara innehåller räkor(med skal) plus en massa olika vitaminer. Det var en speciell typ av räkmix som var anpassad för just köttätande fiskar, det ska bli mycket intressant att se om de kommer att äta av den.
Även om hikaripellets säkert är bra så tror jag att det är viktigt med variation för att fiskarna ska hålla sig friska, det är nog inte omöjligt att det var deras ensidiga kost som gjorde att de nästan strök med av vitaprick-anfallet... För vitaprick ska väl egentligen inte kunna bli så där farligt för så här stora fiskar?
Jag fick även ett tips om att ge dem fiskbullar... Man skulle tömma bort buljongen och laka ur fiskbullarna i vatten flera gånger och sedan skära dem i lagom stora bitar och frysa in dem. Det lät faktiskt smidigt, är det någon som har provat detta någon gång?
Sedan så köpte jag ett par dungar svärdsplantor och ett stim jättedanior. =D Jag har suttit flera timmar och glott på när de har jagat, de har tagit några stycken men inte farligt många, det borde vara åtminstone 15st kvar av 20st. De brukar plocka de flesta på natten så jag hoppas att de inte ska ta alla så att jag hinner studera jakten ytterligare ett par dagar. :)
Appropå jakten så såg jag en intressant sak...
Ibland verkar de nästan arbeta som i ett team vid jakten, den ena smyger efter kanten på karet och den andra skär av flyktvägen så att de liksom vallar ihop stimmet till ena hörnet av karet... Sedan smäller det!!
...*SPLOSCH!!* ...
Jag vet däremot inte om det bara var slumpen men de gjorde i alla fall så där flera gånger på raken så jag antar att det kan ha legat någon tanke bakom det hela. :)
Förlåt, nu skenade jag iväg litegrann... Tillbaka till dig Ola. ;)
"Kan jag ha en öronål i karet?"
Det beror på, jag köpte min fengädda då hanen var ca 23cm och det gick bra... men det är svårt att veta hur dina fiskar kommer att bete sig mot andra fiskar eftersom de redan är stora, det bästa är ju om man kan vänja dem med andra fiskar från att de är små... Jag TROR hur som helst att det kan gå bra men helt säker kan man ju aldrig vara. Du kan ju prova och se, verkar det bli för obehagligt så får du väl byta in ålen... Svårare än så behöver det ju inte vara. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Ola
Börjar ble riktigt orolig nu ang. mat problemet! vill ju inte att mina Jaggor ska svälta ihjäl!
jaggorna hade till 95% varit i butiken under bara nårra timmar, så dom har inte fått någon mat där.
Kommer Jaggorna att äta till sisst? om jag inte hittar dess favurit?
Lagt ner en stor gräshoppa idag, tittade knappt på den!
kanske ska testa att köpa en annan matglad fisk som visar dem "här är maten ät annars tar jag det"? så gör man med Discus när dom matvägrar ju...
Kan matproblemet vara att dom bara har varit hos mig i ca 5 timmar nu, alla mina andra fiskar har ätit första dagen...
Om dom har fått levande fisk förr, då borde dom käka mina riotetror å tuppkamms yngel? för fisk som fisk?
Jag har laggt upp bilder på min Zoon.
Bler helt frustrerad ju... pappa klagar -Ola du uppför dig som en kärring dom kommer äta snart" haha=)