Joakim Kul att tråden samlade lite inlägg. Egentligen skulle ju rubriken vara "Hur FÅ Troffar i ett 720 l."
På många andra hemsidor så som trophs.com, zoopet, Seriously Fish med flera så pratar de om "större grupp" och då i termer om 15-20 individer. Göran Åsterbros utmärkta artikel "Nybörjarguide till Tropheus" ,som jag nog läst ett tiotal gånger, talar om en fisk per 10-15 liter. D.v.s. 48-72 st i ett 720 kar. Men så var det det här med andra arter. Ett tjugotal andra (Hästnosar,Jullar och snäckisar) kanske distraherar något.
:^)
Då skulle jag svara En:-)
Av en händelse så har jag haft fyra (1+3) troffar med ca 15 Hästnosar som har gått nu några månader i samma storlek som standard 720:a med skillnad till höjden som är 50 cm dvs 600 liters kar i ett par månader nu. Att ha så få är inget jag rekommenderar och inget jag har strävat efter. Utan dessa har blivit "över" och ungdjur är på gång från denna grupp....
Det märkliga är att hanen och en hona har blivit riktigt goda vänner. Hanen är fruktansvärd mot de två andra honorna, de står mest och trycker någon stans för om hanen får syn på någon av dem så får de ordentligt med stryk.
Kompisparet håller ihop i princip hela tiden och verkar vara bästa vänner.
Så ett mindre antal kan fungera men det är nog inte så sannolikt att man får det att fungera en längre tid. Men förhoppningsvis så får man lite yngel och kan tillföra dessa innan de hinner slå ihjäl varandra.