Nja det går visst att få bakterier att bryta ner nitratet också, men det ställer lite krav på omgivningen. Det måste finnas en kolkälla (som olof sa i ett tidigare inlägg) samt att det är en syrefri miljö, dvs anaerob. Det kan vara svårt att åstadkomma och mäta. Då bildas koldioxid och vatten av nitratet. Jag ska återuppta mitt eget test med ett dropp av alkohol i filtret. Körde senast bara en månad och då låg nitrat under 10. Var tvungen att avsluta vid det tillfället av andra orsaker.
Däremot tror jag inte på att inte byta vatten av andra orsaker som att få in nytt vatten med mineraler och sånt. Ett akvarium kan aldrig efterliknas ett ekosystem i naturen. Vi måste tillföra ämnen.
Intressant diskussion :)
Hur hänger det ihop i så fall. nitrifikationsbakterierna kräver ju hög syrehalt för att inte dö och du säger att nedbrytning av nitrat kräver syrefritt, vad är restprodukten av nitratnedbrytning?
NO3 + C -> CO2 + H2O
Ska det funka måste kolkällan vara ett kolväte?
Eller är det denna process du menar som jag också nämner, dvs att kvävet tar vägen upp i luften (som kvävgas).
"Nitratjonerna kan sedan omvandlas till kvävgas genom denitrifikation av fakultativt anaeroba bakterier."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denitrifikation
2NO3- + 10e- + 12H+ → N2 + 6H2O
Dvs koldioxid bildas inte utan kvävgas.