Först så måste jag bara meddela att mina jaggor lekte igårkväll. :)
Skiffern är som vanligt fylld av ägg och det kommer nog att bli en rejäl yngelskara även denna gång. =)
orm:
"dovii och jaguarer verkar ganska lika våra egna abborar i det att dom är opportunistiska allätare, de äter nog det mesta de får tag på å ibland lyckas de nog smyga på sig någon fisk med."
I naturen så livnär sig både jaguaren och doviin i huvudsak av fiskar men eftersom de är så stora och i princip inte har några fiender under vattnet så äter de givetvis andra vattenlevande djur också. Det slinker säkert ner grodor, ödlor och annat "köttigt" också.
Men fisk är ju huvudfödan och det är också därför som de är skapta som de är med sin utåtskutande mun och huggtänderna osv.
Här är en bra artikel om man vill födjupa sig lite ytterligare i hur guapotes beter sig i naturen och i akvariet.
http://www.cichlidae.com/articles/a092.html
Allt ert prat om crenicichlor gör för övrigt att man minst sagt blir intresserad. =)
Men det är en sak som oroar mig... Som jag har fattat från era beskrivningar så är inte gäddcikliderna lika "kluriga" vid jakten som t.ex jaguarciklider, jag har alltid trott att gäddcikliderna ska vara typiska "ambush-predators" som jag är så fashinerade över men på er så låter det nästan som att de bara kastar sig över foderfiskarna... ??
Är det era fiskar som inte beter sig som de ska eller är det jag som har fått allt om bakfoten?
Detta är iofs fel tråd men det vore sjysst om ni kunde beskriva lite kortfattat hur crenicichlor jagar. :)
För övrigt så kanske vi borde skapa en generell rovfisktråd, det börjar bli mycket snack om andra arter nu... ;)
Mvh Fredrik Isaksson