citat:Nu håller jag inte på med några sega CA utan torped-haplisar från Malawi
Jaså håller du foderfisk i ditt kar=).
Skämt åsido, skaffa en gäddciklid så ska du få se på en torped. min gädda verkar börjar bli hungrig på riktigt nu för jag slängde i ett sebrayngel för två dar sedan och i morse tog han den. Han har varit efter den tidigare men nu gav han verkligen järnet. Fy faan vilken fart, sebran hade inte en suck.
Angående amerikanska forum så är det inte mycket att lyssna på när det gäller aggressivitets-diskutioner. Det är precis som Fredrik sa en gång i tiden, hormonstinna tonåringar som tror dom är cool om deras fisk är aggressiv. Såg även en tråd på PF som hette "the results from the fight". Den var ett slagsmål mellan två flowerhorns och ägaren påstod att han kom hem från jobbet och hittade dom sådär. men tittade man på bilderna så var det uppenbart att han hade sammanfört dom för att slåss. Eftersom det fanns bilder från när fiskarna inte var nå såriga (vilket uppenbarligen är från början) och när fiskarna var alldeles förstörda. Det är väl hans ensak men det visar att det finns mycket folk som tror att dom är cool om deras fiskar är aggressiv och slåss. En stor del av dessa TROR iaf jag att dom finns i Amerika.
citat:Ren aggressivitet är något negativt och oftast en akvarieartefakt dvs. man kan se på det som att miljön inte är den bästa.
Stämmer nog inte riktigt men det kan nog bidra till aggressivitet om man har dålig miljö åt dom. Men om vi tar ett exempel, ett sebraciklidspar som går i ett 540 liters och har yngel kommer ju att vara aggressiva fast dom har stort och bra vatten och miljö osv. Det är ju naturligt för ciklider att försvara sina små och även fast dom inte har yngel så skyddar dom ju sitt revir.
Men jag antar att du (ola) menar att fiskar som är hyperaggressiva och försöker hugga sönder rutan så fort något rör sig utanför kanske är lite väl. Men det finns ju fiskar som ska vara så aggressiva så det kan vara svårt att närma sig karet utan att dom "flippar ur". Ett exempel på en ciklid som tar så stora revir att dom räcker utanför karet är umbriferum. Denna ciklid tar så stora revir att dom räcker utanför karet och då kan man ju förstå att den blir tokig om man närmar sig karet. Vad jag har förstått så ska det vara svårt att få något att leva med denna firre.
Det jag menar med allt detta är att samma art kan vara väldigt olika, dessutom blir dom mycket aggressivare med yngel. Dessutom så finns det ciklider som blir så stora att dom tar revir utanför karet så dom måste försvara det när någon närmar sig. Fast iofs, om fisken tar revir utanför karet så är det ju för litet. Då borde man skaffa större för att fisken inte ska bli tokig så fort man närmar sig.
Vet inte om det blev något vettigt med i detta inlägg, orkar inte läsa igenom heller=).
Iaf så är fiskarna väldigt fina nu under den nya belysningen Det ser väldigt bra ut. Vattnet är fortfarande lite dimmigt, det blir alltid lite dimmigt alldeles under lysrören efter ett vattenbyte men det brukar försvinna efter ca ett dygn. Men det är iaf en klar förbättring motför sunglo-pissfärgen =).
Bara en sista fråga om crenicichla proteus till jinnarparen. Hur fort växer dessa firrar? Hur länge dröjde det innan dina blev 23 och 17 eller vad det nu var?
Oj vilken långt inlägg, bäst jag ger mig.