walle: Snygga bilder! Och framför allt, SNYGG jagga! =)
Han börjar verkligen bli vacker den där, både mönstret och fenorna och snart har han även den där kraftiga kroppsformen de får då de blir större. Det är för övrigt jättekul att höra att han börjar ta efter påfågelns bordsskick och börjar hoppa efter maten också, det ger mig nya förhoppningar om att lilljaggan ska bli helt och hållet handtam. Han tar frysfodret direkt från händerna men han hoppar inte och han är lite skeptisk om jag börjar gräva runt med fingrarna... Det skulle vara coolt att ha en stor jaguarciklid som lät sig bli klappad... det känns liksom lite bakvänt på något sätt med tanke på ryktet jaggorna har men det är ju det som gör det så tufft. ;)
Man ser för övrigt huggtänderna på en av dina bilder, den ena i alla fall... har han bara en tand precis som min hona eller är det bara kameran som luras?
Bra idé det där med sidan där man kan se hur mycket de har vuxit, det där måste jag peta in på min sida också.
citat:FI: synd att du skulle bli av med en till jagga, bara en kvar nu då?
Jo, även om den har vuxit extremt långsamt och säkert aldrig kommer att bli särskilt stor så skulle det ändå vara grymt trist om även den blev dödad då den är den sista överlevande från lekparets första lyckade kull.
Men den här är lite större än den som blev dödad och fenorna är bara lite trasiga och nu är ju dessutom dempseyna borta så det ska nog gå bra.
Jag har ju däremot åtminstone två yngel kvar i yngelkaret som mår finfint och säkert 1000st i 375an som väntar på att få ta sina första simtag. Så även om det skulle ske någon olycka så kommer det ju nya yngel med jämna mellanrum, men jag skulle nog behöva ännu ett kar för att kunna dra upp ynglena till försäljningsstorlek utan att riskera deras hälsa, det fungerar inte att kombinera små jaggor med lika stora centralamerikaner som inte blir lika stora... de andra fiskarna har ett rejält försprång när det gäller temperamentet och det var nog det som gjorde att dempseyna fick ihjäl en av jaggorna.
Ett till kar på runt 150 liter skulle vara perfekt, problemet är bara att få plats med det... platsbristen är akvaristens värsta fiende. ;)
Mvh Fredrik Isaksson