citat:Jag vet en som inte blir glad om vi "förstör" jaguarpratet med en massa annat, jag nämner inga namn för det kan hända att Fredrik vill att jag inte gör det ;).
Jag tycker inte att det är så farligt om man nämner några andra arter i förbifarten, speciellt inte om de är väldigt lika jaguarerna som t.ex dovii som på många sätt liknar jaguaren och dessutom är ungefär på samma nivå i ciklidhierarkin, jag gillar inte lika mycket då det är en massa snack on crenicichlor eftersom dessa dels lever i helt annorlunda vatten och dessutom inte har något gemensamt med jaguarerna annat än att de båda är rovciklider... Ännu värre är det om man börjar jämföra fiskarna och ställa dem mot varandra... sånt skapar bara en massa sura miner, antingen bland jaguarägarna eller bland de som äger de andra arterna, såna diskussioner kommer jag aldrig att delta i.
Vill man prata om crenicichlor så tycker jag helt enkelt att man får skapa sig en egen tråd eller också att vi allihopa startar en generell rovciklidtråd, samma sak när det gäller rovmalawisar eller ormhuvudsfiskar. Det finns en enkel och självklar anledning till att en del av de andra generella och artspecifika trådarna inte har "gått lika bra" som jaguartrådarna...
Ingen av de som äger arterna skriver i dem.
Skriver man inte i tråden så lär den givetvis dö ut illa kvickt. Och finns det inte redan ett intresse för arten man skriver om så får man se till att väcka det genom att förklara vad man tycker är så intressant med arten, gillar någon det som skrivs så dyker det snart upp mer folk, dröjer det ett tag så är det bara att fortsätta skriva.
Titta gärna tillbaka på hur populär jaguartråden var i början... det var inte direkt 15 svar per dag om man säger så... :P
Ola var ett bra bollplank ett tag och det gjorde att jag fortsatte skriva, Ola Svensson tittade också förbi ibland och "rättade" mig då jag vandrade iväg lite för långt i mina teorier och gav mig samtidigt en kick att "forska" vidare... ;) Efter ett tag så dök det upp ännu fler och nu idag så har det uppståt ett problem att tråden är FÖR populär... För mig så är givetvis detta ett ganska trevligt problem då jag ofta skrev helt för mig själv i början men jag ser precis som förra gången denna diskussion dök upp att jaguartråden fortsätter att fokusera sig på just jaguarcikliden och att det istället skapas nya trådar om man vill prata om andra arter. Jag tror inte bara att detta är bra för jaguartråden utan att det även är bra för att få forumet mer levande.
Hur som helst, anledningen att jag har skrivit så mycket i dessa jaguartrådar är dels för att jag tycker att jaguarcikliden är otroligt intressant på alla sätt och vis(inte bara när det gäller jakten) men också pga att jag gärna ser att jaguarciklidens popularitet höjs och att myten om att de är monster som dödar allt man släpper ner i karet dämpas ner en aning... Att skriva om andra arter ger ingenting till mitt syfte med trådarna.
Jag har många gånger pratat om hur fel det är att jaguarcikliden räknas som en sådan aggressiv art men efter jinnarparens tidigare inlägg så fick jag mig en funderare och inser nu att det är fullt möjligt att det stämmer att jaguarcikliden är så aggressiv som alla varnar om, det är bara det att det tar ett tag innan man märker detta eftersom de blir så pass gamla och så pass stora, det tar länge innan de når sin peak med andra ord.
Ingen av oss har nog erfarenhet att avgöra hur aggressiva större jaggor är, mina jaggor är iofs ganska stora men de är bara 1,5 år gamla och ganska små med tanke på hur stora de KAN bli, det är dessutom omöjligt att veta hur aggressiva de skulle vara mot andra ciklider nu idag eftersom de är de enda cikliderna i karet... Även om mina jaggor har blivit mindre aggressiva sinsemellan så kanske deras aggression mot andra ciklider har höjts något enormt, jaguarhanen var bara 20cm då han(med hjälp av honan) såg till att den tokaggressiva citrinellumen fick byta kar, nu är han 6cm större och det är väl inte direkt otänkbart att han även har blivit aggressivare... Men eftersom det inte går att mäta detta så är det omöjligt att veta hur aggressiva mina jaggor egentligen är eller kommer att bli helt enkelt.
Men jag tycker däremot fortfarande att aggressionen hos jaguarcikliden borde poängteras lite mindre pga att det tar så länge innan dessa problem visar sig, jag tror nämligen att många inte ens törs skaffa jaguarciklider pga den aggressionsstämpel de har fått, många tror nog att jaguarciklider är monster redan från början... De är de inte. Och det tror jag att alla som skriver i den här tråden kan intyga om.
Många lessnar på sina fiskar på ett halvår eller år, dessa lär inte se röken av några aggressioner att tala om och då är det bättre att poängtera att större exemplar kan vara oerhört aggressiva än att säga att jaguarciklider rent generellt är aggressiva. De som lessnar på arten kommer inte att märka av aggressionerna och de som fastnar för arten kommer att se till att stävja aggressionerna så gott det går. Aggressionen är med andra ord inget stort problem, man hinner med råge fundera ut om man gillar arten eller ej och om det är värt att ha ett kar med endast två ciklider innan aggressionsproblemen dyker upp.
Nu blev det ett långt inlägg och jag vet inte om jag kom fram till något vettigt över huvud taget... :P ...men jag tycker hur som helst att jaguartråden ska fortsätta vara en jaguartråd och inte en blandtråd, vill man snacka generellt om rovciklider så kan man ju skapa en generell rovciklidtråd, finns intresset så kommer tråden med all säkerhet att leva kvar och jag skulle själv bidra med att skriva i tråden eftersom rovciklider är det jag är intresserad av. Men jag kommer fortfarande inte att delta i några meningslösa jämförelser eftersom detta gör mer skada än nytta... Och jag kommer fortfarande att fokusera mitt skrivande till jaguartråden eftersom det är jaguarcikliden som är min absoluta favoritfisk och jag har svårt att se att detta skulle ändras oavsett vad någon skriver om någon annan art. Jag är fast i jaguarträsket, så är det bara. ;)
Mvh Fredrik Isaksson