Jag skulle vilja säga en sak om malawi. Den där carelius ser säkert lika ut när den är liten också. När den blir stor så ser den exakt lika ut med skillnaden att den är större. En jaguar utvecklas ju hela tiden i färgerna, det är väldigt kul att se. Man kan vakna en morgon och se att jaguaren har blivit ännu lite finare, ibland kan dom se gråstrist ut, men det går sakta men säkert åt det bättre. En stor jaguar ser definitivt bättre ut än en där carelius som visades på bilderna. Dessutom SER amerikanarna ut som rovfiskar, det gör inte malawi. Sen kan malawi säkert ha ett kul beteende också det kan jag inte säga något om, men jag tror inte att dom är lika ägarresponsiv som amerikanarna.
Iaf så tycker jag som dr.strange. Ska det vara en ÄKTA rovfisk. Så tycker jag att det ska vara något utanför cikliderna. En fisk som verkligen går in till hundra procent för att få tag på bytet. Jag tycker att ciklider kan vara lite slöa av sig, försöker smyga, men om dom röjer sin position så ger dom upp direkt. Sedan måste man vänta till nästa attack. Ciklider är intressanta även mellan matningarna, men när det gäller att ha en riktigt rovfisk så tänker jag direkt på gäddor, eller ormhuvven eller nå liknande.
Ormhuvvet jag skaffade var ju inte speciellt intressant, men jag antar att det beror på hur den tidigare ägaren och zoo har hanterat honom. Han har nog fått men för livet så jag funderar starkt på att avliva honom. Han ser vettskrämd ut så fort något rör sig så det är synd om honom. Jag tror inte han är sjuk för då skulle de andra firrarna bli smittad också. Han är nog helt enkelt dåligt skött från första början. Nästa ormhuvve blir en i de lite större klasserna, typ obscura eller möjligen micropeltes. Men det beror på hr stort kar man skaffar i framtiden.
citat:walle funderade ju på en annan rovmalawi som spelade död då den jagade... verkade superintressant!
Nimbochromis polystigma, finns även nimbochromis livingstonii som blir lite större men är i princip lika.