INXS: Jag behöver din hjälp...
Visst hade du sebraciklider eller nåt sånt med dina jaguarer?
Hur har du inrett för att jaguarerna inte ska ge sig på dem vid leken?
Jag flyttade över den lilla salvinin och zonatumcikliden till jaguarkaret i morse, de gav sig på fengäddorna och eftersom fengäddorna var typ 8 ggr dyrare än cikliderna så flyttade jag över cikliderna till jaguarkaret istället för fengäddorna. Jag möblerade om lite i karet och i början så såg allt ut att gå jättebra, jaguarerna gjorde som vanligt och hotade bara cikliderna precis som de alltid har gjort, de attackerade aldrig. Men nu på kvällen så är det fullt krig i karet, jaguarhonan är värst och har attackerat speciellt zonatumen något enormt, hon jagar runt den som värsta galningen och blixtattackerar på ett sätt jag aldrig har sett någon av jaguarerna göra tidigare... Vi snackar aggression och stridsbeteende som inte ens går att jämföra med det beteende citrinellumen visade upp när den var som värst...
Salvinin är lite mindre och klarar sig oftast ganska länge utan att bli upptäckt men zonatumen är ju lite större och kommer egentligen inte in i något skrymsle där inte jaguarhonan tar sig fram...
Har du något tips på hur jag ska inreda för att få jaguarerna att lugna ner sig lite och speciellt få zonatumen att kunna gömma sig eller åtminstone få lite lugn och ro någonstans?
Jag har just nu modifierat "skräphögen" till vänster i denna bild...
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=15&image=akvarium42.jpg
...skrymslena är lite större så att salvinin och zonatumen ska få plats(tyvärr även jaguarhonan) och det finns några rötter som skymmer sikten från det ställe där jaguarerna ofta står(höger sida av karet).
Även om det kanske låter som att zonatumen knappt kommer att överleva natten så är det inte riktigt så illa det är, zonatumen är snabb, ruskigt snabb, så den har bara råkat ut för ett fåtal attacker och den ser inte särskilt skadad ut(ett mindre sår på sidan och några jack i stjärtfenan), men stressen av att ständigt vara jagad är givetvis inte särskilt nyttig...
Går det så långt att zonatumen verkar riktigt illa ute så byter jag givetvis in den men jag vill helst ha den kvar så det är främst direkta inredningstips jag är ute efter i detta skeende. En viss mängd bråk får man ju alltid räkna med då man har ciklider men jag vill alltså stävja de värsta aggressionerna så att zonatumen på något sätt kan tänkas trivas i karet trots jaguarernas aggressioner...
Går det att lyckas med detta genom att inreda på något smart sätt?
Aggresionsnivån borde dämpas och bli hanterbar ganska snart eftersom jaguarerna alltid är aggressivast i början av yngelvården då ynglena är precis överallt i karet, så det är ju ingen lång peroid som zonatumen och salvinin måste kunna hålla sig undan, max en vecka skulle jag gissa.
Mvh Fredrik Isaksson