VAD med Nordiska Ciklidsällskapet i sin helhet??
Vad erbjuder det och varför?
Tidningen poppar upp hela tiden
Man har ett årsmöte med en träff varje år
Rabattbutiker
Forumet (som är gratis)
Artregister (som är gratis)
Av ovanstående så är jag bara intresserad av forum och artregister, ciklidbladet ser jag bara som en bonus, trots det blev jag medlem.
Hur många av medlemmarna besöker ciklidstämman, och hur stor del av medlemsavgiften går till den, eller är den självbärande?
Tack för dina synpunkter Robert!
Föreningens stadgar talar tydligt om vilket syfte föreningen har, dom finns att hitta i sin helhet under menyn medlem.
Här är en paragraf som besvarar några av dina frågor samt ger svar på några av dina förslag:
§ 2 Föreningens ändamål
Föreningen har till ändamål att:
främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitat
I och med att föreningen ska sprida kunskap och intresse om ciklider så kan vi inte ta betalt för tillgång till varken forum eller artregister, det blir en direkt konflikt med vårt uppdrag. Men jag förstår absolut hur du tänker! :)
När det gäller stämman så betalar du själv för ditt boende samt inträde till föreläsningar, det är inget som NCS står för. Däremot tar föreningen ansvar för en eventuell förlust för arrangören för stämman. Annars blir det svårt att hitta en akvarieförening som är beredda att stå för alla förberelser och en eventuell förlust.
Fortsätt gärna att engagera er, vi i styrelsen läser allt även om vi inte alltid skriver svar eller kommenterar. Vi behöver input från er, det är ju vi alla som är föreningen! Styrelsen består inte av ett gäng trollkarlar och häxor som sitter på något facit om hur vi ska se ut framöver som förening, det är ju något vi måste komma fram till gemensamt. Alla kommer inte kunna bli nöjda, precis som i övriga livet. Tänk på att det här är en förening för oss som är intresserade av ciklider, och akvarium i allmänhet, tanken är att vi ska tycka att det här är kul och att det ger oss något. Det blir lätt att det drar iväg och blir känslomässigt och personligt, bättre med konstruktiva tankar! :)