Ja då börjar man åtminstone skönja ett ljus i tunneln :D :D !!!
För mig är teknik och framför allt kablar ett jävlig irriterande moment så den sista tidens byggande har handlat om att dölja kablar och rensa upp lite i utseendet kring det tekniska. Så det har tillbringats en hel del tid med att korta ner kablar med allt vad det innebär...lödning, krympslang, kabelkanaler e.t.c
Eftersom dom pumpar och wavemakers jag valt kommer med en liten kontrollpanel så ville jag försöka samla dessa på ett smidigt sätt. Så det fick bli en lösning där jag monterat dom på en platta med enkel åtkomst som ni ser i bilderna nedan.
Jag vill bara väldigt tydlig med att jag medvetet valt att inte lägga särskilt mycket tid på att få panelen/plattan snygg då jag har en en plan att inom en inte allt för avlägsen framtid utöka eller ersätta det tekniska med en akvariedator och eventuellt även pumpar, wavemakers och doppvärmare. Håller på att undersöka och läsa på så mycket det går. Jag har dock inte bestämt mig än om det blir Neptunes Apexsystem, Digital Aquatics Reefkeeper eller Echotechs fullständiga lösning med pumpar, batteribackup och styrning via mobilapp. Hur som helst så ligger det en bit fram i tiden, då det är en ganska stor investering. Men tills vidare får denna lösning duga.
Så lite bilder då :
Det tar helt klart mer tid än man kan tro att mäta, klippa, löda, krympa och montera på plats.
59578
Så till kontrollpanelen då.
Ville inte göra åverkan eller modifiera själva kontrollenheterna så det fick en sådan här lösning med skruv och plexiglasbitar. Så här är dom enkla att montera ner också om det skulle behövas. Kanske inte den snyggaste lösning men det får bli så. Har monterat plattan på 2 gångjärn att kunna vika undan om man behöver komma åt längre in i bänken.
59577
Ja...skatbo eller kabelhärva..kalla det vad ni vill..alla vet vi att den finns där någonstans.
Var först lite inne på att jag skulle kapa ner och löda om även dessa kablar.
Men vid lite närmare eftertanke så bestämde jag mig för att hålla dom intakta. Skulle det bli problem med pumparna och man måste skicka dom på något garantiärende så är det nog bra om dom är orörda. Sedan har jag som ni ser använt samma metodik för att montera fast transformatorerna till returpumparna, som jag använt till kontrollenheterna på framsidan av plattan.
59576
Nu är även returpumparna på plats.
Valde att använda mig av en armerad silikonslang..dels för att minimera antalet räta vinklar och dels för att minska risken för vibrationer som kan bli om man kör pvc ända ner till pumpen.
59575
Har även monterat en L-profil i alu. i den övre ramen för att på en snyggt sätt kunna använda täckglas om det skulle behövas. Vilket det kommer göra...ett 30-tal Moshi som kastar sig efter maten "hey vilt" blötar ner rätt rejält vill jag lova. För att inte tala om när 2 alfa hannar bestämmer sig för en "smackdown" ! :-)
59574
59573
Det som är kvar att göra nu är att fylla på med filtermaterial och få klart sumpen.
Sist och absolut roligast, själva "akvaskejpingen" !! :D:D