Ja då är det dags för en liten uppdatering igen.
Bygget är nu rent utseendemässigt klart till 98%.
Jag har även fått sumpen på plats.
1. Så det som återstår att göra är att dra elen:
Vilket kommer ta en stund att göra det också då jag hade tänkt mig att försöka bygga någon form av kontrollpanelen där jag har kontrollerna till pumparna(både i sumpen och karet).
Även grendosan är det tänkt att den ska finnas på t.e.x baksidan av panelen.
Helst skulle jag vilja ha en liten switch/strömbrytare/dosa där alla komponenter igenom så man enkelt kan slå av och på allt där. Lutar åt att det blir någon form av box där allt utgår ifrån.
2. Fylla sumpen med diverse filtermaterial:
Jag har inte riktigt allt hemma och det kommer att ta någon vecka innan jag får hem det sista. Men jag kommer köra igång karet och sumpen ändå. Det sista kan jag fylla på efter.
3. Inreda karet:
Här tror jag att jag kommer bli tvungen att fylla på med liter med "sten". Men jag får ta det lite efterhand.
Så nog tjatat nu...fram med bilderna ! :D :D
Som sagt, så är karet nästan klart utseendemässigt.
Vill först klargöra att jag är medveten om att jag har lite jobb kvar med att skrapa lite färg utmed listen på framrutan :D . Dom hålen ni ser fram på luckorna är s.k ventilationshål.
Eftersom jag monterat in fläktar i bänken så ville jag hitta en sjysst lösning till ventilationshål.
Jag tänkte.."-Varför inte göra något som ger bänken en personlig touch, istället för bara släta tråkiga luckor."
Så detta är vad som blev.
Jag rätt nöjd själv ! :)
59548
59547
59546
Några bilder på överrinningsboxen.
Blev rätt nöjd med resultatet, den smälter in fint med bakgrunden.
Tanken är att jag ska belysa och inreda karet på ett sätt så den inte blir så tydlig.
Som ni ser så har jag placerat cirkulationspumparna/wavemakers på varsin sida av boxen med möjlighet att vrida och vinkla flödet efter behag.
59545
Här ser ni insidan av boxen och dom rören som går från karet och ner till sumpen.
Det ena röret(till höger i bilden) är det "skarpa" så att säga. Det som hela tiden ska förse sumpen med vatten. Medans det till vänster agerar som säkerhetsventil/backup om det skulle bli stopp i det högra.
59549
Här ser ni då delar av sumpen. Det blev en s.k "tajt fitt" :D
Som ni ser på bilderna(jämför med dom bilder jag lagt ut tidigare på rördragningen) så har tillfälligt plockat bort rören från karet ner till sumpen för att ge lite mer svängrum att manövrera in sumpen. Det var lite jobb med det kan jag säga.
59543
Här ser ni då en av "unionerna" där en av röret från karet ner till sumpen ska skruvas tillbaka.
59542