Hej hopp !
Har suttit och filat lite på filtreringen i karet !
Som jag tidigare nämnt så kommer det bli en sump.
I karet kommer jag använda mig av den s.k "Bean Animal" metoden.
Detta systemet har rätt hög kapacitet, det är väldigt tyst och har reserv/backup rör om det mot förmodan skulle sätta igen i det primära röret. Det går i stort sett går ut på att man har 3 rör ner till sumpen.Ett primärt som tar den största mängden vatten och sedan 2 sekundära fungera mest som backup eller om den 1:a skulle sätta igen av någon anledning. Nu tycker jag väl kanske att det egentligen är onödigt mycket med 3 rör ner. Kan hända att jag modifierar till 2.
Vill ni ha vidare info om vad "Bean Animal" metoden innebär så finns en hel hög med youtubevideos på det. Men jag länkar till 2 st här som visar tydligt hur det är uppbyggt.
https://www.youtube.com/watch?v=QbW27EI9Xgo
https://www.youtube.com/watch?v=oya6X3aLUOo
Jag kommer dock inte ha någon box utanför karet som det är i 2:a videon, utan det kommer se ut som i första.
Jag har slängt ihop en enkel Sketchup 3D ritning på hur sumpen kommer se ut.
Den är skalenlig och som det ser ut idag så kommer den ha måtten 150x60x50 (LxBxH) vilket ger 450 liter. Jag kan inte bygga mer på höjden, men det kommer finns utrymme för att göra det längre om jag känner nu i planeringsstadiet att jag skulle behöva mer. Funderar på om jag ska förlänga lite för att göra dropfilterdelen större. Får se hur det blir med det.
I första facket så har jag planerat att ha "filtersockor". Men vi får se..kanske det blir flitermatta istället. Det ska fungera som rent mekanisk filtrering och fånga upp den grövsta skiten
Det jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska göra är i 2:a facket.
Antingen om jag ska köra någon form av "moving bed" med K1 Kaldnes eller om man bara ska fylla med en massa filterkuber alt. lavasten för att hålla nere priset lite. Ni får gärna komma med förslag och idéer på hur ni hade gjort i andra facket.
I 3:e facket kommer jag ha Ehfi Substrat Pro...jag har ca 20-25 liter liggande. Jag har för avsikt fixa en nätkasse som håller samma mått som insidan på sektion 3 där substratet ska ligga.
I sista facket så kommer som synes på bilden droppfiltret att vara. Där kommer jag även att ha all teknisk utrustning. Jag har tänkt att använda mig av biobollar till droppfiltret.
58276
58275
58274
58273
Som jag tidigare skrev så får ni gärna komma med förslag på hur ni hade gjort i 2:a kamaren/facket av sumpen. Vilket material och hr hade ni använt det ?