Tack ska ni ha för dom fina orden !
Nu är glasfibern på plats !
Några reflektioner här också.
Till att börja med så upplevde jag inte att glasfiberväven skulle vara så svårjobbad som de flesta vill göra gällande. Åtminstone inte den jag köpte. Som ex. så klippte jag den med en helt vanlig "kökssax", köpt på ICA Maxi för typ 70kr eller något i den stilen. Det gick hur bra som helst och saxen klipper fortfarande lika bra i andra material. Sedan var väven väldigt följsam och betedde sig precis som jag väntat. Det enda kruxet var att den "fransade" sig mycket. Så jag fick ganska ofta stanna upp och klippa bort fibertrådar för att göra det enklare. Dock återstår att skära/klippa rent det den överblivna väven på kanterna. Får se hur krångligt det kan tänkas bli.
Arbetsmetod
1. Jag började med att mäta upp och klippa till väven så den skulle räcka runt sidor och baksida i ett stycke. jag lät väven gå ner en bit över botten skivan. Likaså hängde väven över kanten överst. På det sättet kunde jag klämma fast den så den höll sig på plats.
2. När jag väl fått den på plats så gick jag med en grov pensel och slätade ut väven för att minska risken för luftbubblor. Anledningen till att jag använde pensel är för att när man gör det med händerna så fastnar väven lätt på fingrar e.t.c
3. Sedan klippte jag till väven som ska ligga på botten. Den lätt jag var lång/bred nog att gå upp och överlappa väven på sidorna. På det viset får jag dubbel väv i nederkant och det blir en otroligt stark hållfasthet.
4. Även här slätade jag ut väven med bred pensel. Jag visste att jag skulle få lite problem i kanten av den extra "bottenram" jag gjort. Men genom att noga pensla bort luft och jämna ut väven så minskade jag risken för luftbubblor.
5. Det ska tilläggas att jag valde att lägga väven ganska tidigt, så fort ytan på första lgret av epoxi sluta fastna på fingret men ändå var lite klibbig (ca 4-5timmar). På det sättet så stannade väven kvar på sidorna när jag penslat ut den så att säga. Vilket gjorde det hela ganska enkelt.
6. Sedan var det bara till att börja i ena änden och rolla ut epoxin över väven och jobba sig fram. Ett tips jag kan ge efter detta är att rolla inte ut över förstora ytor direkt. Utan ta små sektioner i taget och jobba uppifrån och ner. Har inte för bråttom, men dra inte ut på det i onödan så epoxit härdar. Skynda långsamt helt enkelt. Det är ite så krångligt som det kan låta.
För dom som inte vet så blir glasfiberväv transparent när man dränker den i epoxi så det kan se ut på bilderna som om det inte skulle vara någonting där.
Nog tjatat nu...här kommer lite bilder ! :D :D
58279
58280
58278
58281
58282
58283